סופשנה במצטיינים!
ביום קיץ בסוף השנה, התכנסנו ברופין ילדים, הורים ומורים. ההורים למעשה הוזמנו להשתתף בשיעורים המעניינים אותם חוו 'המצטיינים' שלהם כל השנה: כל העולם בצלחת, דע על המדע, המצאת משחקים ועוד.
תארו לעצמכם: אמא ובת עורכות ניסוי מדעי מדוקדק, אבא ובת מבשלים ארוחה מהמנה הראשונה ועד לקינוח, אמא ובן ממציאים משחק ייחודי רק להם. היה כיף לפגוש ולארח את האמהות והאבות והיה מרגש גם לראות אתכם נהנים (ולומדים) יחד. לבסוף קינחנו במופע המדעי של ד"ר אריה כץ מלמד, מופע מיוחד ועשיר בניסויים. במהלך המופע היכרנו את כוכבי הלכת והירחים במערכת השמש, והתעכבנו בכמה מקומות מעניינים שבהם חקרנו את החומרים המיוחדים המאפיינים אותם. במאדים דיברנו על פחמן דו-חמצני במצב צבירה גזי ומוצק (קרח יבש) ועשינו שלל ניסויים עם קרח יבש, בעיקר כשהוא ממריא והופך לגז. בהמשך חקרנו את הגז הטבעי, שנמצא בירח של שבתאי טיטאן במצב צבירה נוזלי. לקראת סיום למדנו על חנקן נוזלי, שנמצא בטריטון הירח של נפטון, והקפאנו בעזרתו חומרים רגילים מחיי היומיום שמיד שינו לגמרי את תכונותיהם.
סיימנו את השנה בקרטיבים קרירים והרבה ציפייה לשנה הבאה! חופשה נעימה ונתראה!
והנה ד"ש חם וקצת תמונות מהקורסים שהיו לנו במחצית ב' – כאן למטה
הקורס פתח צוהר לעולם הטבע והחיות והראה לנו עד כמה החיות, גם הקטנות ביותר, הן מתוחכמות. בהנחייתו של גדי דדון למדנו על תכסיסי הסוואה, על נדידה, רבייה, על החושים המדהימים, דרכי הסתגלות לשינויים ועוד ועוד. פגשנו מקרוב מאוד נציגים ממשפחות שונות: זוחלים, עופות, יונקים, חרקים. התקרבנו עוד קצת אל עולם החי המשגע. כי אין על הטבע!
במחצית השנייה של השנה הרחבנו את ידיעותינו בתחום המדעים בהנחייתה של אמירה אלון. למדנו לבצע ניסויים תוך שמירה על כללי המחקר, הכרנו את המושגים "גורמים קבועים", " הגורם הנבדק", מהו ממוצע ועוד. ערכנו אינספור ניסויים בכיתה, בדקנו האם ניתן להציף ביצה במים? הצפנו ביצה הריכוזים שונים של מלח וגילינו אם ניתן להציף אותה גם בסוכר וכך הכרנו את המושג צפיפות החומר. לאחר הבנת עקרונות הבסיס, חקרנו וחיפשנו דרכים שונות שבהם ניתן להציף גופים מחומרים שונים. יצרנו גשם צבעוני תוך כדי הכרת המושג ממס ומומס.
המשכנו וחקרנו כיצד מים עולים לגובה רב ללא משאבה וראינו צינורות קפילריים. למדנו להבחין בין בצק שתפח לבצק שלא עבר התפחה ומהן השיטות השונות שמצא האדם להתפחה. הכרנו לעומק את נושא חשמל סטטי וגילינו כיצד להשתמש בתופעה זו לתועלת שלנו. ערכנו תצפית בחורשה וראינו כיצד הציפורים בונות את קיניהם. חקרנו את סוגי הקינים ובנינו קינים שונים. שיתפנו גם את ההורים בתכנים שנחשפנו אליהם השנה ובשיעור הסיום למדנו איך זה שכל בועה יוצרת עיגול.
בקיצור, עסקנו במדע לאורך ולרוחב והצצנו כל פעם לנושא מעניין אחר שיש לו גם קשר לחיי היום יום שלנו. היה מעניין!
כמה נהדר להמציא משחק בדיוק כמו שאני חולם עליו! בהנחייתה של גילור גל למדנו מהו משחק, בחנו את מרכיביו ולמדנו יחד איך ממציאים משחק טוב: בכל משחק יש מטרה מוגדרת, יש חוקים ברורים ומדדים להתקדמות במשחק. בכל מפגש שיחקנו, התנסינו ובאמצעות הגישה המשחקית פיתחנו את החשיבה היצירתית שלנו.
כך למשל, עסקנו הרבה במשחקים שיש בהם מרכיבים של גילוי והסתרה, בילוש וחיפוש. למשל ניזכר יחד בחג הפסח שלגמרי קשור לנושא: חג בו מחביאים אפיקומן, אליהו הנביא הנסתר, משה שהוחבא בתיבה. וגם חג הפסחא של הנוצרים המשלב החבאת ביצי פסחא. יש יותר מתאים מזה? אז הנה הצצה לפעילות שהיתה לנו על האלים המצריים וחתולים. הילדים קיבלו דף בגודל A3 עליו מודפסות הדמויות של אלי מצריים בשחור לבן. ובמסגרת רוח החג הוחבאו במרחב דמויות צבעוניות של אלים. הילדים התחלקו לשתי קבוצות והקבוצה הראשונה שמצאה והדביקה ומילאה את דף האלים ניצחה. גם אם לא נמצאו כל האלים, יכלו הילדים למצוא את קלף הג׳וקר שהוא החתול. החתול הייתה חיה מוערכת ואהובה במצרים העתיקה. בית שהיה בו חתול היה בית עם מזל (גם היום, לא?) לאחר שסיימנו את הפעילות המשחקית, שמענו את סיפורם של האלים המעניינים שהיו פה פעם.
הקורסים שלנו בהנחיית יפעת אלמגור, מציעים התבוננות והתנסות בחומרי הגלם הבסיסיים שמהם מורכב המזון שאנו אוכלים. בכל מפגש התמקדנו בחומר גלם או בסוג מזון מסויים וביקשנו להבין את הרקע ההיסטורי, החברתי והתרבותי שלו ואף את העיקרון המדעי העומד בבסיסו (כיצד מלח חירחר מלחמות, למה אנחנו כל כך כמהים לשוקולד, איזה המצאה מיוחסת לנירון קיסר ומה הקשר בין מרחצאות חמת גדר, גרבי ספורט משומשים וגבינת לימבורגר, המפורסמת בריחה העז). הפעלנו את הראש וגם את הידיים!
משתפים אתכםן בהצצה קטנה למפגש שהיה לנו דוקא לקראת פסח השנה ובו התמקדנו דווקא בחיטה! בחנו את מעמדה של החיטה מנקודת מבט היסטורית, כמקור העיקרי לתזונה האנושית במשך שנים רבות. הכרנו את התגליות המרכזיות שהתגלו בישראל בהקשרה ואת חשיבותן העולמית ("אם החיטה" – אהרון אהרונסון ומציאת שיבולים וכלים ב"אוהלו" שבכנרת). ניסינו להבין בראייה עתידית כיצד הנדסה גנטית (בחיטה בפרט ובצמחים ככלל) מהווה פיתרון לבעיית הרעב העולמי. בחנו גם את ההיבט התזונתי וביולוגי, הכרנו את גרעין החיטה ומבנהו, עמדנו על ההבדלים בסוגי הקמחים והבנו למעשה מדוע חלק מהם נחשבים בריאים יותר. הרחבנו את ההכרות עם "קרובי משפחת החיטה" המצויים בחומרי גלם ומאכלים מוכרים יותר או פחות (סולת, בורגול, פריקי). בהמשך לכך למדנו על תפקיד הגלוטן בבצק והרחבנו על מחלת הצליאק והשלכותיה עבור הסובלים ממנה. ובהקשר לסיפור ההגדה לפיו לא הספיק בצקם של בני ישראל "להחמיץ", נחשפו התלמידים.ות לשמרים ולתפקידם בבצק והודגם תהליך התסיסה.ואל שכחנו גם את החלק המעשי (כמו תמיד בקורס) – אפינו לחמניות זיתים מהירות ללא סיוע שמרים. היה מחכים וטעים!
בקורס בהנחיית אוהד דהן, הכרנו מקרוב את תרבות יפן. למדנו על המיתולוגיה היפנית (איזאנאגי ואיזאנאמי, אמאטראסו, סוסאנואו ועוד), הכרנו את הדתות היפניות, את קרבות הסומו, העמקנו על הסמוראים, מה זה הייקו, חינוך יפני ועוד ועוד. מדובר בעולם תרבותי רחב ומגוון וכל כך שונה מהתרבות המערבית שאנחנו מכירים ושלא לדבר על התרבות הישראלית. להשלמת התמונה (היפנית) צפינו בסרטים: טוטורו וקובו. היה מרתק יחד!
בקורס בהנחיית מוטי וולהויז, התמקדנו במשחקי אסטרטגיה מהדור החדש ובהם לא שיטת משחק קבועה או מזל בקוביות, קובעים את זהות המנצח. במשחקים אלה לא רק המנצח נהנה כיוון שכל שחקן משחק גם כדי לשפר את הישגיו הקודמים וגם כדי ליהנות מעצם החוויה המשותפת של משחק בצוותא. בקורס נלמדו סוגי משחק שונים (שליטה בשטח, ניהול עובדים, משחקי שיתוף) שבכל אחד מהם נדרשת חשיבה אסטרטגית ייחודית בכדי להצליח. כמו כן, היו פעילויות מיוחדות בהן הילדים שיתפו פעולה כקבוצה למען השגת מטרה משותפת("אליפות הפיראטים" ו"חפשו את המטמון"). גילינו את שביל הזהב שבין הלימוד והחשיבה ובין ההנאה והשעשוע.במסגרת המשימות השונות הפעלנו סביבת עבודה פעילה כך שתוך כדי הפעילות כל אחת ואחד פעלו בו זמנית בתחומים שונים, הדבר עלה יפה והתלמידים הגיעו להישגים גבוהים , תוך שיתוף פעולה ביניהם. כל הכבוד!
במסגרת הקורס מדע ויישומו בהנחיית גיא שלפר, רצינו לגלות עקרונות מדעיים שונים ואת השימושים היומיומיים שלהם. למדנו בכל שיעור עיקרון מדעי אחר. לדוגמא: כוח הכובד, צפיפות וציפה, מתח פנים, חיכוך, לחץ, שבירת אור ועוד… החלק הכיפי היה שפשוט התנסינו בהמון ניסויים שביצענו בעצמנו ובאמצעותם הבנו בעצמנו את העקרונות המדעיים ואיך עכשיו (אחרי שהבנו אותם) גם איך אנחנו יכולים להשתמש בהם בחיי היום יום שלנו.
הקורס בהנחיית אוהד דהן מנסה לפענח מהי חשיבה יצירתית? האם אפשר לשפר את היצירתיות? האם המוח שלנו מעדיף לרוץ מהר או שהוא שם לב לפרטים הקטנים? כל כך הרבה שאלות ובקורס חיפשנו וגם מצאנו תשובות. הכרנו תבניות ועקרונות בחשיבה היצירתית. למדנו כיצד המוח שלנו פועל באמצעות הכרות עם עקרונות מתיאוריית הגשטלט: דמות ורקע, הסגירה, דמיון פשטות ועוד. בכל מפגש פגשנו מושג חדש וראינו איך הוא מקבל ביטוי באמנות, בקומיקס, באנימציה, בפרסומות, במערכונים ואפילו בכדורגל! אתגרנו את היצירתיות שלנו ויצרנו יצירות (גם הן יצירתיות במיוחד).