על המרכז

מרכז חופי"ם למחוננים ומצטיינים מהווה בית ל-670 תלמידים בכתות ג'-ט' מעמק חפר, חוף השרון, לב השרון, פרדסייה, קדימה צורן, כפר יונה ותל מונד, המגיעים ללימודי "יום העשרה שבועי".

מרכז חופי"ם לתלמידים מחוננים ומצטיינים עמק חפר פועל לטיפוח תלמידיו בהתאמה לפדגוגיות האגף למחוננים ולמצטיינים של משרד החינוך, תוך יצירת סביבה ותנאים המאפשרים צמיחה ומעודדים מוטיבציה פנימית ויצירתיות. תכנית הלימודים שלנו מבוססת על מודל רנזולי להוראת מחוננים ומצטיינים המאופיין בתהליכי למידה של חשיפה, העמקה וחקרהקורסים שלנו מהווים פוטנציאל ללמידה של תכנים מגוונים ומורכבים תוך יצירת קישורים לתחומי דעת שונים ומאתגרים בו זמנית. בהתאם לחזון אגף המחוננים, אנו מנחים את המורים לעסוק ברעיונות על ובשאלות פתוחות בתחומי הדעת השונים, תוך טיפוח יכולות אישיות, תוך אישיות ובין אישיות של הלומדים. תהליכי הלמידה במרכז מאפשרים גמישות, חדשנות ויזמות ומעודדים את התלמידים לאוטונומיה, להתפתחות אישית לצד תקשורת בינאישית והפרייה הדדית – כל אלה תומכים בהתפתחותם לבוגרים קשובים ורגישים לסביבתם ולחברה.

בתכנית הלימודים במרכז חופי"ם מתקיימת למידה ייחודית, ערכית וחברתית בתחומי סביבה וחברה בהתאם לציר הרביעי במתווה הליבה. התכנית נעה בצירים מתפתחים של חשיפה העמקה וחקר. תחומי הדעת במרכז מעוררי עניין והתלהבות. אנו מאמינים בלמידה רב תחומית ובינתחומית בה לוקחים חלק מנחים עמיתים ותלמידים. בקורסים ייחודים רב גילאיים, תלמידנו יוצאים למסעות חקר בתחומים מגוונים: גנטיקה, מגדר, אסטרופיזיקה, אנימציה, כתיבה, תקשורת, צילום, הידרופוניקה, אמנות, "מייקרים" ועוד ועוד.

כל אחד מתחומי דעת אלה מתנהל כקורס בחירה רב כווני, המזמן לתלמידים מסע למידה מעורר עניין ואתגר. אנו מטפחים למידה של תכניות ויוזמות המקדמות למידה, עבודה רשתית ושותפויות עם גופים בקהילה. רובם הגדול של הקורסים הינם בהוראה משותפת, בשיתוף פעולה עם ארגון או מכון מחקרי, תוך טיפוח פעולות אקטיביסטיות ייחודיות לתחום הדעת ובהלימה לנושא "זכויות אדם" המשמש נושא על בתכנית הלימודים. בסיום תהליך הלמידה מציגים תלמידנו את  תוצרי החקר המגוונים שלהם.

דגש רב ניתן לחיזוק וטיפוח התחום הרגשי והחברתי של התלמידים. אנו עוסקים במיומנויות רגשיות חברתיות ודוגלים בחינוך ערכי לאחריות חברתית וסביבתית באמצעות תכניות להגדלת מעגלי השייכות.  תהליך זה מתחיל מכתה ג' דרך קורסי "אמנות", כתיבה, קורס "בוגרים" (כתה ט'), תכנית מעברים, ימי שיא, סיורים וטיולים, כולם באוריינטציה חברתית ריגשית ובליווי של יועצת המרכז.

איך נראה יום הלימודים בחופי"ם?

  • התכנית מיועדת לתלמידי כיתות ג’-ט’ המאותרים כמחוננים.
  • יום הלימודים במרכז הינו בין השעות: 07:45-13:00. 
  • הלימודים במרכז חופי”ם הנמצא בקרית החינוך ע”ש בן גוריון (רופין) בעמק חפר – הגעה ואיסוף בהסעות.
  • הלימוד הוא בקבוצות קטנות וכל שכבת גיל לומדת ביום שונה. 
  • המערכת מורכבת מיחידות לימוד מגוונות שבד"כ ניתנות לבחירה אישית ע"י הלומד (החל מכיתה ו'). 
  •  דרכי ההוראה שלנו מעודדות את הצוות ותלמידים לצאת יחד למסעות נלהבים של חקירה אישית  וקבוצתית, להתנסות ביצירה חופשית והבעה אישית במגוון אופנים על פי בחירת הלומד ובהתאמה לכישוריו וצרכיו. 
  • חלק גדול מהמנחים בחופי"ם משמשים כמורים במרכזי מחוננים אחרים ועברו לימודים ייעודיים לתחום המחוננות. 
  • כל תכנית לימודים נבדקת ומוערכת לאורך זמן. התלמידים מתייחסים לשיעורים בדפי משוב ובשיחות משוב כיתתיות. הערותיהם והארותיהם מתקבלות בברכה ונדונות במלוא תשומת הלב, בהתאם אנו נערכים להמשך הפעילות.
  •  לצד השיעורים בחופי"ם, יוצאים תלמידנו לסיורים וטיולים, נפגשים עם מומחים מתחומי דעת שונים ומתנסים בקורסים ייחודים בהם מתקיימת הוראה משותפת של כמה תחומי דעת. 

פדגוגיית מחוננים

ההון האנושי של מדינת ישראל הוא המשאב האיכותי המרכזי העומד לרשותה בהתמודדות עם אתגרים שהמאה ה-21 מציבה בפניה. שוויון ההזדמנויות בחינוך דורש השקעה דיפרנציאלית של משאבים בהתאם למאפיינים ולצרכים של כל תלמיד ותלמיד, כדי שיוכל לממש את הפוטנציאל שלו באופן מיטבי. תלמידים מחוננים הם בעלי מאפיינים וצרכים ייחודיים: המחוננות יכולה להתבטא בכישורים קוגניטיביים כלליים, אמנותיים, ספורטיביים וחברתיים ועוד. מרכזי המחוננים מאפשרים לילדיים ובני הנוער המחוננים ללמוד במסגרת ייחודית המותאמת לצרכיהם וליכולותיהם תוך ולחוות תוכניות לימוד מקוריות שנותנות את המענה הנכון עבור כל כישורים ייחודיים אלה. ההבנה הרחבה כיום היא כי הפניית משאבים לשם טיפוח כישוריהם והעשרתם הלימודית של תלמידים מחוננים מבטיחה הן את רווחתם האישית והן את רווחתה של החברה שהם חיים בה.

יום העשרה שבועי למחוננים

בישראל קיימים כ- 57 מרכזי העשרה מצפון הארץ ועד אילת בהם מתקיימת תכנית מחוננים. לתכנית מתקבלים תלמידים שעברו אבחון לאיתור מחוננים מטעם משרד החנוך ע"י מכון סאלד. תלמידים אלו השיגו את התוצאות הגבוהות ביותר (ומהווים כ- 1%-1.5% משכבת בני גילם) והוגדרו מחוננים מבחינה אינטלקטואלית. הלימודים מתקיימים יום אחד בשבוע בשעות הבוקר ובשאר ימי השבוע ממשיך התלמיד ללמוד בבית הספר הרגיל (ביה"ס המזין).

עולם הכישרון הוא עולם רב גוני!  

האינטליגנציה הגבוהה והכישרונות המאפיינים תלמידים מחוננים הם דינאמיים וניתנים לטיפוח ולעיצוב. האפיונים והצרכים המיוחדים של תלמידים מחוננים מחייבים סביבה לימודית ייחודית ומסלולי למידה ייחודיים הן מבחינת השיטה הפדגוגית והמורים והן מבחינת תכניות הלימוד. "יום העשרה שבועי" מציע דרכי הוראה מותאמות, יוצר אקלים חברתי תומך, מהווה כר  נרחב להתנסויות של התלמידים ולאינטראקציה בינם לבין עצמם ובינם לבין צוות המורים. המורים מצידם משמשים כמנחים מיטבים ועברו הכשרה ייחודית להתמקצעו בפרופסיה של הוראת מחוננים ומצטיינים. 

 בין מטרותיה של תכנית המחוננים ב"יום ההעשרה שבועי":

  • פיתוח חשיבה רב-כיוונית ורב-תחומית
  • חשיפה לשלושה תחומי דעת: חברה, מדעים ואמנות
  • עידוד סקרנות, הומור וביטוי אישי
  • מתן ביטוי ופיתוח יצירתיות, מקוריות ומובילות
  • חשיפה לסביבה לימודית מעשירה כגון: ספריה, מעבדות ומחשבים
  • טיפוח מודעות ומעורבות חברתית
  • טיפוח האינטליגנציה הרגשית – היבטים חברתיים ורגשיים
  • טיפוח גישה ביקורתית
  • פיתוח הנאה מהלמידה
  • פיתוח מיומנויות חקר
  • מפגש עם מורים בלתי שגרתיים ועמיתים בלתי שגרתיים
  • "הקרנה" על המערכת הרגילה

כיתות הלימוד הקטנות מספקות מענה לצרכים הרגשיים, הקוגניטיביים והחברתיים של כל תלמיד ומאפשרות מפגש בין תלמידים הדומים זה לזה ביכולותיהם הקוגניטיביות ובתחומי העניין שלהם. קיימת חשיבות רבה לשהותם המשותפת של הילדים יחדיו, המפגש, תהליכי ההכרות, החוויות המשותפות תורמים לתחושת שיתוף ויצירת קשרים חברתיים.

תכנית מצטיינים

תכנית המיועדת לתלמידים שהישגיהם במבחני הקבלה לתכניות המחוננים היו בתחום 5% הגבוהים ביותר אחרי סף הקבלה לתכנית המחוננים. הורי התלמידים המשתייכים לקבוצה זו מקבלים על כך הודעה בכתב מטעם האגף למחוננים.

מאגר הכישרונות האנושיים בכל מדינה וחברה, איכות וערכיות חבריו  – הם גורמים דומיננטיים בהתקדמותן והתפתחותן. מדינת ישראל התברכה בהון אנושי בולט באיכותו. טיפוח המצוינות בקרב בעלי היכולות הגבוהות צריכה להיות קו אסטרטגי מוביל במדיניות החינוך של המדינה, ותפקידה של מערכת החינוך היא ליצור סביבה מיטבית שתאפשר את טיפוחם של המצטיינים. 

איפיוני המצטיינים: מוטיבציה פנימית גבוהה המניעה אותם בהתמדה, סקרנות, יצירתיות, העדפה של גירויים חדשים על פני גירויים מוכרים, העדפת מורכבות, רצון להתעלות ולהתמקצע, תחושת ערך עצמי, אחריותיות, עצמאות ומוקד שליטה פנימי.

המצוינים מציבים לעצמם מטרות וחותרים להגשמתן, לומדים באופן יעיל ויודעים להפיק רבות מהתנסויותיהם. תוכניות הלימוד עבור מצטיינים בנויות ומתוכננות בהתאם לכך ומציעות מגוון קורסים בשעות אחר הצהריים.

על הצוות

צוות ניהולי

מנהלת מרכז חופי"ם: רונית סאר-היימס —-   ronits@hefer.org.il

יועצת מרכז חופי"ם: קארן גופמן-סטוקלסקי —-  karengst@gmail.com

רכזת מצטיינים ורכזת חברתית: כוכי דואני —-  cochi.hofim@gmail.com

מזכירות חופי"ם: קרן פלדמן —- טל: 09-8981528 פקס:  09-7689373  kerenf@hefer.org.il 

מוזמנים לפנות אלינו בכל שאלה ועניין! 

צוות המנחים

המנחים שלנו בחופי"ם הם קודם כל משפחה. לשמחתנו ולגאוותנו, הם קודם כל אנשים אוהבי אדם, סקרנים ויצירתיים וכמובן שכל אחת ואחד מומחים בתחומם, מנוסים ובאים למרכז עם ברק בעיניים. מדי שנה, עמל הצוות על עדכון הקורסים הקיימים ובריאת קורסים חדשים ומרתקים שיעניינו ויאתגרו את הילדים ובני הנוער שלנו.

שם

קורס ותחומי דעת

אביחי גוטליב

חוויה פיננסית

אוהד דהן

חשיבה יצירתית

אייל שני

חשיבה מתמטית

איתמר מור     

"יש סדר בכאוס" , עתידן מוסמך                

אלעד בר דוד

"מצופים ליוצרים"

אמירה אלון

מדעים

ארז גרטנברג

מנהיגות

גדי דדון

זואולוגיה

גילור גל

המצאת משחקים

גינאדי בירגר

משחקי חשיבה אסטרטגיים

ד"ר אירית זורר בבאי

גנטיקה וחקר מדעי

ד"ר אריה כץ מלמד

מדעים

ד"ר יניב מסינגר                                

שנה ראשונה בהווגוורטס, דיבייט, כוחם של מיתוסים

ד"ר נגה כהן

מגדר

דורון לוי                                       

?"חכמת הבייגלה"  "כנסו לראש"    "כמה קיבלת"

דורית לופו         

יצירה דיגיטלית, אנימציה, זכויות יוצרים

הילה גרטי                                       

 כתיבה יוצרת, במה מחוננת

יפעת אלמגור

כל העולם בצלחת

יריב רובין

קולנוע ומדיה

לילך צפרוני

אמנות וסביבה

מורן הראל                                       

משפט וזכויות אדם

מירי שיינפלד

צילום

נדב אלשייך

רפואה דחופה

נועה תבור-דגן

תקשורת המונים

נועם נדב

חוויה פיננסית

נעם כהן

פיזיקה חווייתית

נעמה עפרים

אוריגמטריה

ענבל קסום

תאטרון צלליות

ענת רמות

סינית

שוקה ברגמן                                     

פיסיקה ואומנויות הקרקס

שרון כהן

מילולגו