31064656-paper-plane-en-wolken

פדגוגיית מחוננים

ההון האנושי של מדינת ישראל הוא המשאב האיכותי המרכזי העומד לרשותה בהתמודדות עם אתגרים שהמאה ה-21 מציבה בפניה. שוויון ההזדמנויות בחינוך דורש השקעה דיפרנציאלית של משאבים בהתאם למאפיינים ולצרכים של כל תלמיד ותלמיד, כדי שיוכל לממש את הפוטנציאל שלו באופן מיטבי. תלמידים מחוננים הם בעלי מאפיינים וצרכים ייחודיים: המחוננות יכולה להתבטא בכישורים קוגניטיביים כלליים, אמנותיים, ספורטיביים וחברתיים ועוד. מרכזי המחוננים מאפשרים לילדיים ובני הנוער המחוננים ללמוד במסגרת ייחודית המותאמת לצרכיהם וליכולותיהם תוך ולחוות תוכניות לימוד מקוריות שנותנות את המענה הנכון עבור כל כישורים ייחודיים אלה. ההבנה הרחבה כיום היא כי הפניית משאבים לשם טיפוח כישוריהם והעשרתם הלימודית של תלמידים מחוננים מבטיחה הן את רווחתם האישית והן את רווחתה של החברה שהם חיים בה.

יום העשרה שבועי למחוננים

בישראל קיימים כ- 57 מרכזי העשרה מצפון הארץ ועד אילת בהם מתקיימת תכנית מחוננים. לתכנית מתקבלים תלמידים שעברו אבחון לאיתור מחוננים מטעם משרד החנוך ע"י מכון סאלד. תלמידים אלו השיגו את התוצאות הגבוהות ביותר (ומהווים כ- 1%-1.5% משכבת בני גילם) והוגדרו מחוננים מבחינה אינטלקטואלית. הלימודים מתקיימים יום אחד בשבוע בשעות הבוקר ובשאר ימי השבוע ממשיך התלמיד ללמוד בבית הספר הרגיל (ביה"ס המזין).

עולם הכישרון הוא עולם רב גוני!  

האינטליגנציה הגבוהה והכישרונות המאפיינים תלמידים מחוננים הם דינאמיים וניתנים לטיפוח ולעיצוב. האפיונים והצרכים המיוחדים של תלמידים מחוננים מחייבים סביבה לימודית ייחודית ומסלולי למידה ייחודיים הן מבחינת השיטה הפדגוגית והמורים והן מבחינת תכניות הלימוד. "יום העשרה שבועי" מציע דרכי הוראה מותאמות, יוצר אקלים חברתי תומך, מהווה כר  נרחב להתנסויות של התלמידים ולאינטראקציה בינם לבין עצמם ובינם לבין צוות המורים. המורים מצידם משמשים כמנחים מיטבים ועברו הכשרה ייחודית להתמקצעו בפרופסיה של הוראת מחוננים ומצטיינים. 

 בין מטרותיה של תכנית המחוננים ב"יום ההעשרה שבועי":

  • פיתוח חשיבה רב-כיוונית ורב-תחומית
  • חשיפה לשלושה תחומי דעת: חברה, מדעים ואמנות
  • עידוד סקרנות, הומור וביטוי אישי
  • מתן ביטוי ופיתוח יצירתיות, מקוריות ומובילות
  • חשיפה לסביבה לימודית מעשירה כגון: ספריה, מעבדות ומחשבים
  • טיפוח מודעות ומעורבות חברתית
  • טיפוח האינטליגנציה הרגשית – היבטים חברתיים ורגשיים
  • טיפוח גישה ביקורתית
  • פיתוח הנאה מהלמידה
  • פיתוח מיומנויות חקר
  • מפגש עם מורים בלתי שגרתיים ועמיתים בלתי שגרתיים
  • "הקרנה" על המערכת הרגילה

כיתות הלימוד הקטנות מספקות מענה לצרכים הרגשיים, הקוגניטיביים והחברתיים של כל תלמיד ומאפשרות מפגש בין תלמידים הדומים זה לזה ביכולותיהם הקוגניטיביות ובתחומי העניין שלהם. קיימת חשיבות רבה לשהותם המשותפת של הילדים יחדיו, המפגש, תהליכי ההכרות, החוויות המשותפות תורמים לתחושת שיתוף ויצירת קשרים חברתיים.

תכנית מצטיינים

תכנית המיועדת לתלמידים שהישגיהם במבחני הקבלה לתכניות המחוננים היו בתחום 5% הגבוהים ביותר אחרי סף הקבלה לתכנית המחוננים. הורי התלמידים המשתייכים לקבוצה זו מקבלים על כך הודעה בכתב מטעם האגף למחוננים.

מאגר הכישרונות האנושיים בכל מדינה וחברה, איכות וערכיות חבריו  – הם גורמים דומיננטיים בהתקדמותן והתפתחותן. מדינת ישראל התברכה בהון אנושי בולט באיכותו. טיפוח המצוינות בקרב בעלי היכולות הגבוהות צריכה להיות קו אסטרטגי מוביל במדיניות החינוך של המדינה, ותפקידה של מערכת החינוך היא ליצור סביבה מיטבית שתאפשר את טיפוחם של המצטיינים. 

איפיוני המצטיינים: מוטיבציה פנימית גבוהה המניעה אותם בהתמדה, סקרנות, יצירתיות, העדפה של גירויים חדשים על פני גירויים מוכרים, העדפת מורכבות, רצון להתעלות ולהתמקצע, תחושת ערך עצמי, אחריותיות, עצמאות ומוקד שליטה פנימי.

המצוינים מציבים לעצמם מטרות וחותרים להגשמתן, לומדים באופן יעיל ויודעים להפיק רבות מהתנסויותיהם. תוכניות הלימוד עבור מצטיינים בנויות ומתוכננות בהתאם לכך ומציעות מגוון קורסים בשעות אחר הצהריים.