שכבת ו' – אקטיביזם חברתי

בתחילת המחצית, עצרנו רגע כדי קודם כל לחשוב מה אנחנו רוצים לעשות בקורס הזה. מהן הבעיות החברתיות-ציבוריות החשובות בעינינו? מה מפריע לנו בחברה הישראלית? מה מפריע לנו כבני ובנות נוער? מה היינו רוצים לשנות בחיי היום יום שלנו בבתי הספר? בהנחייתה של נועה תבור-דגן בחרו התלמידות והתלמידים בנושאים הקרובים לליבם וחלמו על פרויקטים שיוכלו לקדם בשטח את השינוי החברתי שהם כל כך רוצים. 

ואז התחלו לעבוד…כי להיות אקטיביסטים זה הרבה עבודה. אספו נתונים וסטטוס אקטואלי על התופעה המדוברת, ניסחו ודייקו את מטרתם, סימנו מי שותפים אפשריים לפרויקט ואיך נוכל לרתום אותם, תכננו דרכים לפניה לקהל ומשיכת תשומת לבו, ניסחו סלוגנים, עיצבו לוגואים, חשבו איך לקרב את קהל ילדי חופי"ם לנושא כדי לגרום להם להפנים את המסר ולעשות שינוי אמיתי בשטח. נחלקנו לקבוצות עבודה, כל אחת ואחד לקח על עצמו משימות לקידום הפרויקט ועבדנו בעבודת צוות ושיתוף פעולה. נדרשנו לפשרה, לכוונונים, לסיוע אחד לשני וקבוצה לקבוצה, לתמיכה כאשר נתקלנו במעצורים ובעיות – ממש כמו בפרויקט אקטיביסטי של "גדולים". 

הפרויקטים בוצעו בשיטה של פרסום גרילה במטרה להעלות מודעות לתופעה אותה רצינו לשנות. למדנו על שיטת פרסום זו ויתרונותיה: יצירת עניין ותשומת לב, אי אפשר להתעלם, "הלקוח" מרגיש חלק מהחוויה והוא פעיל מה שעוזר להפנמת המסר)

לקראת סיום המחצית, קיימנו "הפסקה אקטיביסטית" בה חשפנו את הפרויקטים בפני שכבות ה-ו בחופי"ם! 

פרויקט אקטיביסטי מס' 1:
בעד שוויון מגדרי בחינוך ילדים.ות
ונגד הסללה מגדרית

מטרת הפרויקט: לקדם חינוך שוויוני לבנות ולבנים! להפסיק לחנך ילדים.ות לפי סטריאוטיפים מגדריים, להסליל אותם.ן להתנהגות, תחומי עניין ודרישות ש"מתאימים לבת" או ש"מתאימים לבן". שהציפיות של החברה, בית הספר וההורים יהיו זהות כלפי ילד או ילדה.

יום השיא של הפרויקט – הפעילות בהפסקה האקטיביסטית:

  • טיזר – הדבקת הלוגו ללא הסלוגן ברחבי חופי"ם ליצירת עניין ומשיכת תשומת לב של כלל התלמידים.ות במרכז 
  • תכננו לפרוס מסלולים בצבע כחול וורוד בכל רחבי חופי"ם ואז למזג אותם למסלול אחד שווה. התמודדנו עם רוחות חזקות שהתעוררו להן באותו היום ו"העיפו" לנו את המסלולים. נדרשנו לגמישות מחשבתית כדי לחשוב ולהפיק משהו אחר על המקום. חתכנו את הבדים ויצרנו גלימות ורודות וגלימות כחולות – והחלטנו לחלקן באופן הפוך מהמצופה (תחשבו לבד, זה כל כך מוטמע בנו כבר…). היה מעניין לראות שבנות עטו את הגלימות הכחולות ללא בעיה ואילו רוב מוחלט של הבנים סירב לשים גלימות ורודות (וזה אומר שהקמפיין שלנו לגמרי נדרש!).
  • פתחנו את הפעילות באופן חגיגי בביצוע שיר הראפ המקורי שכתבנו. שיתפנו את הקהל בתנועות ובקצב. 
  • עמדת נתונים על הנושא של הסללה מגדרית – הסבר על התופעה, דוגמאות מתחום הספורט ומלימודי מדעים בבתי הספר. הסברנו בכמה מילים והזמנו לבוא לקרוא את המידע בלוחות.
  • לפני שאיפשרנו להתפזר לפעילויות השונות – זרקנו לקהל כדורי גלובוס קטנים ואמרנו "שכל העולם פתוח בפני כל אחת ואחד ולא משנה מה הציפיות המגדריות מהם.ן" = גימיק למשיכת תשומת לב למסר שלנו. 
  • עמדת מריחת לק – לבנים!
  • משחק כדורגל לבנות – ושוב התמודדנו עם בלת"ם – הכדורגל עף לגג (למדנו להכין תמיד ציוד ספייר).
  • ובסוף היום – כשהולכים להסעות חילקנו מדבקות מגדריות ב"הפוך על הפוך": טרקטורים ומכוניות לבנות (כי גם לבנות מותר להתעניין בכלים מכנים ובכלי תחבורה) ולב ורוד לבנים (כי גם לבנים מותר להביע רגשות!). 
תזכרו שכל העולם פתוח בפניכם.ן
ותוך כדי היום, היצירתיות והסקרנות הולידו עוד סקר קצר בנושא המגדרי

פרויקט אקטיביסטי מס' 2:
לצמצם תופעת הבריונות אצל בני.ות נוער

מטרת הפרויקט: לצמצם את הבריונות בחברת ילדים.ות ובני.ות נוער על כול סוגיה: מילולית, פיזית, חברתית, ברשת. 

רצינו לגרום לקהל להבין מה מרגישים ילדים.ות שחווים אלימות בריונית מכל זוג (שזה כמו להתהלך עם סטירה כואבת כל היום) ולגרום לילדים וילדות שרואים או יודעים על מקרי אלימות ובריונות – לא לעמוד מהצד אלא לדווח ולעזור.

יום השיא של הפרויקט – הפעילות בהפסקה האקטיביסטית:

  • טיזר – הדבקת הלוגו ללא הסלוגן ברחבי חופי"ם ליצירת עניין ומשיכת תשומת לב של כלל התלמידים.ות במרכז.
  • תליית שלטי הפרסומת ברחבי חופי"ם שאף אחד לא יוכל לפספס. 
  • הכנת עמדת מידע עם הסבר על התופעה, מה זה בריונות, אילו סוגי בריונות יש, כמה ילדים סובלים מבריונות בישראל + טיפים של קארן היועצת מה לעשות אם את.ה סובל מבריונות בכיתה או מה לעשות אם אתה יודע שיש ילד.ה שסובלים מבריונות (הטיפים נכתבו מתוך ראיון שקיימנו עם קארן במיוחד).
  • פרסום נתוני סקר בנושא בריונות – שערכנו כמה ימים לפני בקרב שכבות ה' ו' בחופי"ם (באמצעות google form)
  • עמדת "סטירה" – מטביעים יד בצבע אדום על הלחיים של התלמידים.ות שמסמלת את הכאב שחווה מי שסובל מבריונות. זה מתקשר ללוגו שעיצבנו והופך את הקהל לחלק מהפרסום. וכשהילדים.ות מגיעים הביתה ורואים אותם ככה, אז שואלים מה זה והם מסבירים וזה עוזר להפצת המסר שלנו!
  • עמדת אמנה נגד בריונות – חותמים עם כף היד שמטבילים בצבע אדום.
  • עמדת "בואו נעזור להם.ן להוריד אבן מהלב" – כל אחד צריך להיות אקטיבי ולהוריד אבן מהלב האדום. 
  • אנחנו כל הזמן משתמשים ב"סטירה" ובצבע האדום המקושר אליה וגם לכאב ולאזהרה ממצב לא טוב.
היה חזק!