במהלך הקורס "על צילום, פרסום ודעה קדומה" בתכנית המחוננים שכבת ו', חקרנו באמצעות הצילום את האופן בו אנו נחשפים לסטריאוטיפים ולדעות קדומות בחברה. בהנחיית מירי שיינפלד יצאנו למסע בו אחד היעדים היה לגלות כיצד כולנו חשופים לסטריאוטיפים הללו וכי השפעתם היא הליך אנושי בלתי נמנע כמעט. יחד עם זאת, הבנו שביכולתנו להיות מודעים להם ולהשתמש בידע, בהבנה, בתבונה ובמעשים כדי שהתבניות הללו לא ימנעו מאתנו קשר עם ה"אחר". בסופו של המסע שלנו – יצרנו יחד תערוכת צילום נהדרת. בשביל להנגיש עבורם את היצירות הנהדרות של התלמידים.ות – גם בשנת קורונה זו – תוכלו להנות מתערוכת צילומים (וירטואלית) שמרגישה ממש כמו במוזיאון אמיתי… (ראו לינק למטה).
אחד הדברים שהיה חשוב להבין הוא שכשאנחנו נחשפים לאדם בולט בשונותו או במילים אחרות ל"אחר", אנחנו נוטים לעשות לו "השטחה". כלומר, להפוך את התכונה שמבליטה אותו והופכת אותו לשונה, לתכונה השלטת, בעוד שתכונות אחרות שלו "נעלמות" מעינינו למרות שהן קיימות שם כל העת.
כחלק מהבנת הנושא צילמנו דיוקנים אישיים, כשהמטרה היא ללמוד שבתוך כל אחד מאתנו קיימות תכונות שונות ואף מנוגדות, ושאף אחד מאתנו אינו "שטוח". לדוגמא, אני יכול להיות ביישן אבל גם שחקן, או שאני יכולה להיות "תולעת ספרים" אבל גם מצטיינת בכדורגל. בבסיס התהליך עומדת ההנחה שהיכולת לראות את עצמנו במבט תלת ממדי, על כל תכונותינו, כולל אלו שנראות לכאורה סותרות, מגדילה את יכולתנו להתבונן באופן זה גם על הזולת.
בתחילת תהליך העבודה, צפינו בצילומי דיוקן של צלמים מקצועיים על מנת לקבל מהם השראה וללמוד על האופן בו הם משתמשים בתאורה, זווית צילום, רקע, אביזרים, איפור, הבעה ושפת גוף כדי לתת ביטוי לאישיותו של המצולם. בשלב זה, שהוא השלב הראשון של העבודה המעשית, התלמידים צילמו צילומי דיוקן של בני משפחה/חברים מסביבתם הקרובה. בהמשך, עברנו לצלם "דיוקן עם נפח". התלמידים רשמו את תכונותיהם האישיות ולאחר מכן, עשו סיעור מוחות בצוותים כדי להעלות רעיונות מעשיים לגבי אופן הצילום. בשלב זה, המטרה היתה לתכנן צילום בו מופיעים התלמידים עצמם כך שהצילום מתאר אותם ומעניק להם נפח.
הידע והניסיון שנצברו בצילומים אלה, היוו את הבסיס לעבודה על כרזות, השלב השלישי והאחרון של העבודה המעשית בקורס. התלמידים התבקשו לצלם ולעצב כרזות שמערערות על סטיגמה כלשהי. העבודה על הפן הרעיוני נעשתה בקבוצות, ואילו הצילומים עצמם נעשו בנפרד בגלל מגבלת הסגר, אך תוך שיתוף פעולה בין חברי הצוות.
העבודות שמוצגות בתערוכה זו כוללות את צילומי הדיוקן והדיוקן עם נפח (לפעמים רק אחד מהם) וכרזות. לצד הדיוקן עם נפח מוצג ריאיון קצר עם התלמיד.ה שמספר.ת על תהליך העבודה.