לגלות את המנהיג.ה שבנו

קורס המנהיגות בתכנית המחוננים שכבת ה' בנוי משלושה מימדים הקשורים זה בזה כפי שמסביר מנחה הקורס, ארז גרטנברג. מימד ראשון הוא עיסוק בסיפורי מנהיגים מעוררי השראה: אלכסנדר מוקדון, בן גוריון, ז'אן דארק, נלסון מנדלה, רוזה פארקס ומרטין לותר קינג (וגם סטאלין כדוגמא למנהיג שלילי). נכנסנו "לנעליים הגדולות" של המנהיגים וניתחנו סיטואציות בהן יש לקבל החלטות ולבחור בדרך פעולה. האם בן גוריון צריך לתת את ההנחייה להפציץ את האוניה 'אלטלנה'? האם נלסון מנדלה צריך לקבל את ההצעה להשתחרר מהכלא תמורת ויתור על עקרונותיו? וכדומה. במימד השני, ניסינו לדייק את תכונות המנהיגות: נחישות וכוח רצון, אמונה בעצמך, אומץ ולקיחת סיכונים, חשיבה יצירתית, כושר שכנוע, התמודדות עם קשיים וכישלונות, כושר תכנון, מודעות עצמית. חיברנו את התכונות הללו לחיי היום יום שלנו וחשבנו יחד איך לפתח כישורים אילו. במימד השלישי התמודדנו עם משימות אישיות וקבוצתיות על מנת שנתנסה בפיתוח ויישום הכישורים הללו "על אמת" למשל עמידה בפני קהל, ניהול זמן וחשיבה יצירתית. והיו לנו גם משימות עצמאיות משמעותיות ל"מנהיגות במשפחה שלי", שבהן כל ילד נדרש להוביל את משפחתו הגרעינית לביצוע פעילות שאינה נעשית בדרך כלל בשגרה.

וגולת הכותרת: פרויקט מנהיגות אישית, שבו כל ילד מציב לעצמו מטרה להגיע להישג משמעותי בתחום מסוים. הפרויקטים היו לפי בחירת הילדים: למשל בתחום הבישול נדרשו להכין שתי מנות חדשות מידי שבוע, או בתחום עיצוב אופנה נדרש בניית דגם של לבוש והיו גם משימות של כתיבת סיפור, לימוד שפה זרה (שאינה אנגלית), יצירת ריקוד, אמנות ועוד. הפרויקט האישי מתפתח ונבנה במשך 5 שבועות, כאשר בכל שבוע הילד משקיע 3.5 שעות משעות הפנאי שלו. 

המשימות והאתגרים בקורס היו מגוונים מאוד ויצרו חוויות של הצלחה, חיזוק תחושת המסוגלות ובאופן בכללי תהליך משמעותי של העצמה אישית. יחד גילינו, כל אחת ואחד, את המנהיג החבוי שבנו.