STOP MOTION - אנימציה
חשיבה יצירתית
בהנחייתו של אוהד דהן למדנו בכל שיעור טכניקה אחרת בחשיבה מחוץ לקופסה. בכל שיעור הכרנו מושג חדש ששובר תבניות חשיבה ובסיום לימוד כל מושג יצרנו בהשראת המושג.היצירות היו במשחק, במחשב, בציור ובכל אופן שרצינו. בין המושגים שלמדנו היו: גשטלט, המרה מוסיפה, המרה צורנית, המרה התנהגותית, המרה מילולית, הקבלה, מטמורפוזה, היברידי והטמעה. את המושגים הללו הכרנו באמצעות הכרות עם מגוון רחב של אמנים והנה הרשימה החלקית שלהם:
אמני רחוב: OakOak, Gilbert Legrand, /
הצלמים: אלכס ליבק, דיוויד גיבסון, נילס יורגנסן, מאט סטיורט, הציירים: מגריט, ארצ'ימבולדו ו-Chema Madoz.
אמני צל: Kumi Yamashita, Tim Noble & Sue Webster, Diet Wiegman Vincent Bal
ולהקת פילובולוס.
מעצבים ואמנים לא שגרתיים: ליו בולין, מורדילו, נומה בר וחנוך פיבן.
אני חייב להודות שהיה לי עונג גדול ללמד את הילדים שלכם. נפגשתי עם ילדים סקרנים, אינטליגנטיים, רחבי אופקים ומקסימים והיתה לנו מחצית מאוד פוריה ויצירתית!
דע על המדע
קורס זה בהנחייתה של אמירה אלון, חושף את התלמידים לעולם המדע והפליאה שהוא יוצר.הכרנו תופעות מעולם הכימיה הביולוגיה והפיזיקה. התלמידים נחשפו לתופעות שנחשבו בעיניהם לקסם או לטריק ולמדו לזהות ולהבין את התופעה המדעית! בכל שיעור ביצענו ניסוי שבו השתמשנו בחומרים הנמצאים בבית ובמטבח. התלמידים למדו את שלבי החקר ואת השפה המדעית בכל הקורס. הלמידה היא למידה אינטרדיסציפלינרית המקיפה תחומים רבים בחיי היומיום שלנו. עסקנו בלחץ אויר, בצפיפות של חומרים, הכרנו פולימרים טבעיים ומלאכותיים, עשינו הכרה עם עץ הסקויה ודרכו למדנו על הצינורות הקפילריים ולמדנו איך לזהות חומרים בעזרת חומר בוחן (אינדיקטור) ואת חשיבותו של ויטמין c. החוויה איתה נפגשו התלמידים בכול שבוע גרמה להם להתרגשות ולהתפעלות והדגישה בפניהם את החשיבות של שאילת שאלות כדי לחפש פתרון או הסבר וחיבבה מאוד בעיניהם את עולם המדע.
מצטיינים תל מונד - דע על המדע
מצטיינים רופין - דע על המדע
מילולגו
בכל שיעור פתחנו בסיפור, דמיוני או כזה שעלה בזכות משהו שקרה בתחילת השיעור בין הילדים, או ביניהם בהפסקה, או בקשר שלהם עם המנחה שרון כהן. כל סיפור הוליד תובנה שדיברנו עליה כמה דקות. תובנות שחיזקו את המודעות העצמית, המודעות החברתית, ונתנו אפשרות לפתח אמפטייה, חמלה, ניהול כעסים, המרת קנאה להשראה וכולי. בהמשך השיעור למדנו עטכניקות של חידות מילוליות, משחקי מילים שעשועונים מצחיקים שמחזקים יצירתיות באמצעות מילים. למידה ברבים זה למידות…ל-מידות. למידה בשורשה היא קודם כל עבודת המידות שלנו. למידת מערכת ההפעלה של הלב. ולכן, את עיקר הדגש שמתי על הכרות עם הרגשות שלנו, חיזוק האמונה בעצמנו, מודעות לרגשות של הזולת, מתוך אמונה שהתשתית לכל הצלחה בחיים תלויה באינטליגנציה הרגשית. צחקנו, התרגשנו, כעסנו, הבנו, סלחנו, צמחנו ושמחנו. למדנו, פענחנו חידות מילוליות, העמקנו בקסמן של המילים והתגבשנו בינינו.
המונופול לסל וחסל
בקורס התמקדנו במשחקי אסטרטגיה מהדור החדש ובהם לא שיטת משחק קבועה או מזל בקוביות, קובעים את זהות המנצח. בהנחייתו של מוטי ולהויז ראינו כי במשחקים אלה לא רק המנצח נהנה כיוון שכל שחקן משחק גם כדי לשפר את הישגיו הקודמים וגם כדי ליהנות מעצם החוויה המשותפת של משחק בצוותא. בקורס נלמדו סוגי משחק שונים (שליטה בשטח, ניהול עובדים, משחקי שיתוף) שבכל אחד מהם נדרשת חשיבה אסטרטגית ייחודית בכדי להצליח. כמו כן, היו פעילויות מיוחדות בהן הילדים שיתפו פעולה כקבוצה למען השגת מטרה משותפת(שבילהנחש). גילינו את שביל הזהב שבין הלימוד והחשיבה ובין ההנאה והשעשוע. במסגרת המשימות השונות הפעלנו סביבת עבודה פעילה כך שתוך כדי הפעילות כל אחת ואחד פעלו בו זמנית בתחומים שונים, הדבר עלה יפה והתלמידים הגיעו להישגים גבוהים , תוך שיתוף פעולה ביניהם.
חשוב לציין שהקורס מספק דרכים יעילות לגישה סדורה לבעיות פתרון מהיר של שאלות וכלים לבניית אסטרטגיות באופן עצמאי. תלמידים שיפנימו את החומר, יתרגלו שיטות שנלמדו, גם במסגרות אחרות, לבטח יצאו נשכרים כיוון שאת הנושאים שנרכשו במהלך הקורס ניתן לשלב בהמון תחומים (לא רק לימודיים).
המונופול לסל וחסל
משחק חשיבה הוא משחק שבו יכולתו האינטלקטואלית של השחקן היא אשר מכריעה את הכף. זה אחד האמצעים הטובים לפיתוח מיומנויות חשיבה בשילוב הנאה. ישנם מחקרים המעידים כי אצל אנשים אשר נוהגים לשחק במשחקי חשיבה זוגיים על בסיס קבוע, יאופיינו בכישורי ניהול מאוד מפותחים. המשחקים מהווים "תרגילי התעמלות למוח" ומפתחים מגוון מיומנויות:
- החשיבה האנליטית, המתמטית, העצמאית והאסטרטגית
- זיכרון, ריכוז, חשיבה יצירתית ומחוץ לקופסה
- אינטראקציה חברתית ותקשורת בין אישית
- ניסוי וטעיה – היכולת ללמוד או להבין מן הניסיון
- היכולת להגיב בזמן קצר ובהצלחה למצבים חדשים
- היכולת להשתמש בהיגיון לפתור בעיות
- היכולת לרכוש ידע וליישמו באמצעות החשיבה וההיגיון
בהנחייתו של גנאדי בירגר למדנו ושיחקנו במשחקי חשיבה קלאסיים עם היסטוריה עשירה ותחרויות בינלאומיות רבות, כגון:
גו – הוא משחק לוח אסטרטגי העתיק ביותר בעולם, שהומצא לפני כ-4000 שנה בסין, מגיע למורכבות גבוהה במיוחד. משחק גו יכול להתפתח בסדר גודל של 10170 דרכים שונות (בשחמט מספר האפשרויות בסדר גודל של 10120).
גו מלמד אותנו להתבונן, מחדד את ההיגיון ומגשים את הפוטנציאל היצירתי שלנו ומפתח גם טכניקת שליטה, בראש ובראשונה שליטה על עצמך: על החשיבה, על בטחון העצמי, על הרגשות. אנחנו לומדים להעריך את ההחלטות שלנו לפני שנתחיל לממש אותם במציאות.
רברסי – משחק שקיים כבר מאות שנים ומלבד ההנאה שניתן להפיק ממנו, הוא עוזר לשני המשתתפים לפתח כישורים טבעיים הטמונים בהם עד לכדי מקסימום, כמו למשל כישורים הדורשים תכנון ויכולת חשיבה אסטרטגית, מחשבה לטווח רחוק.
גומוקו – משחק עבור שני שחקנים על לוח מסורתי 19 על 19 או בגרסה ספורטיבית 15 על 15. מנצח מי שבונה רצף מ- 5 אבנים בשורה בטור או באלכסון.
מקורה של המשחק בסין לפני כ – 2000 שנה. במאה ה-7 משחק עבר ליפן שם הפך למאוד פופולרי. ב-1899 טנריו קובייסי הצעה לקרוא למשחק RENJU בתרגום "מחרוזת פנינים".
בנוסף שיחקנו במשחקי חשיבה מודרניים כגון: שם קוד, ביג דיל, אנומיה, שגעון 49, אורביט, ספלנדור, סלט נקודות ועוד.
משחקים האלה מאופיינים בחשיבה, אינטראקציה חברתית, יצירתיות, מהירות תגובה, כיף והנאה. דרך המשחקים אנו לומדים לא רק לנצח אך גם להתמודד עם הפסד, לומדים לקבל החלטות ולקחת אחריות, תכונות שיעזרו לנו בהרבה תחומים נוספים במהלך חיינו.