סופשנה במצטיינים!

ביום קיץ בסוף השנה, התכנסנו בתל מונד ילדים, הורים ומורים. ההורים למעשה הוזמנו להשתתף בשיעורים המעניינים אותם חוו 'המצטיינים' שלהם כל השנה: מדעים, שח מט, אוריגמי, המצאת משחקים, חינוך פיננסי, אוכל למחשבה והפקת פודקאסט. 

תארו לעצמכם: ילדים והורים משחקים שח-מט, סבא משדר פודקאסט עם הנכד שלו, אבא ונערה מבשלים פסטה, סלט יווני וגם קינוח, אמא ובן ממציאים משחק ייחודי, מבצעים ניסוי מדעי ועוד ועוד. היה כיף לפגוש ולארח את האמהות והאבות והיה מרגש גם לראות אתכם נהנים |(ולומדים) יחד. לבסוף קינחנו במופע המדעי של ד"ר אריה כץ מלמד, מופע מיוחד ועשיר בניסויים. במהלך המופע היכרנו את כוכבי הלכת והירחים במערכת השמש, והתעכבנו בכמה מקומות מעניינים שבהם חקרנו את החומרים המיוחדים המאפיינים אותם. במאדים דיברנו על פחמן דו-חמצני במצב צבירה גזי ומוצק (קרח יבש) ועשינו שלל ניסויים עם קרח יבש, בעיקר כשהוא ממריא והופך לגז. בהמשך חקרנו את הגז הטבעי, שנמצא בירח של שבתאי טיטאן במצב צבירה נוזלי. לקראת סיום למדנו על חנקן נוזלי, שנמצא בטריטון הירח של נפטון, והקפאנו בעזרתו חומרים רגילים מחיי היומיום שמיד שינו לגמרי את תכונותיהם.

 

סיימנו את השנה בקרטיבים קרירים והרבה ציפייה לשנה הבאה! חופשה נעימה ונתראה!

והנה ד"ש חם וקצת תמונות מהקורסים שהיו לנו במחצית ב' – כאן למטה

 

הקורס "חוויה פיננסית" בהנחיית נעם נדב, מקנה כלים פיננסים שימושיים לחיי היום יום וכן פיתוח כישורי יזמות ומנהיגות אישית. התוכנית מושתתת על תכנים וכלים לימודיים באמצעות חוויה והדמייה מעשית. התוכנית משלבת משחקי עסקים, הפעלות דינמיות, סרטים, סיפורים מעוררי השראה ודוגמאות מהחיים, דינמיקה קבוצתית ועוד. המטרה היא ללמד כלכלה על קצה המזלג תוך חיבור לחיי היום יום באמצעות משחקים מאתגרים, סרטים, משחקי מחשב, סרטונים ודינמיקה קבוצתית. במהלך הקורס למדנו, חקרנו והתבוננו על פרסומות, ניהול תקציב אישי והתבוננות עתידית כלכלית וההשפעה על ההווה. למדנו על שוק ההון וההשלכות החברתיות והכלכליות. מט"ח וחיבור בין אוכל לכסף, סחר חליפין, התפתחות הכסף ומכירה פומבית. דרך המשחק לומדים את הנושא, מבינים ואז מרגישים מה זה מסחר אמיתי, מייצרים שטרות מטבעות, קונים אחד מהשני ובסוף מכירה פומבית!

בקורס בהנחייתה של גילור גל, התנסינו במגוון סוגים של משחקים. לכל משחק יש חוקים ומטרה, אבל בכל זאת כל משחק הוא עולם אחר. 

התחלנו במשחק X/O –בתחילה הגדרנו את המטרה והחוקים. בשלב הבא שינינו מטרה ושיחקנו, שינינו חוקים ושיחקנו. זה מאוד כדאי להתנסות בשינוי החוקים והמטרה במשחקים שאתם משחקים. למה? אחד, זה כיף! שתיים, ההתנסות הזו מסבירה באופן המוחשי ביותר איך בנוי 'משחק טוב' כי השינויים במרבית המקרים ייצרו חוויה פחות טובה… 

שיחקנו גם משחקי מזל בהם ההפתעות והריגושים משחררים דופמין במוחנו, מה שיוצר תחושה של הנאה ושמחה (אז לא פלא שממציאי משחקים משלבים מרכיבי מזל במשחק…). יצרנו משחק מזל עם מוטיבים עולים ויורדים המבוסס על סולמות וחבלים אבל משוייך לסיפור (narrativeאחר. ושיחקנו גם משחקי אסטרטגיה שהם בדיוק ההיפך ממשחקי מזל. כאן כבר תכננו היטב את המהלכים שלנו תוך כדי חיזוי
מהלכי היריב והשתדלנו לא לתת להפתעות לעמוד בדרכנו (משחקים מושלמים למי שזקוקים ל
שליטה מוחלטת במשחק בכדי להנות). 

התנסינו גם במשחקים המשלבים אלמנט משחקי (Game mechanic)  ידוע ואהוב, הלא הוא: גילוי והסתרה. כמה כיף לגלות דברים, וכמה כיף לא פחות להחביא אותם. פתרנו חידות, פענחנו צפנים ויצרנו משחק משחק 'חפש את המטמון' עם צופן ומפה.  הטלנו קוביות וביצענו משימות על פי המספר שיצא וברגע שנמאס לקוביה להיות "כלי עזר" במשחק – הפכנו אותה לדבר המרכזי. המצאנו משחקים יצירתיים עם הקוביה במרכז. 

שיחקנו יחד, חווינו, יצרנו, למדנו ונהנינו!

במסגרת הקורס בהנחיית יפעת אלמגור, התבוננו והתנסינו בחומרי הגלם הבסיסיים שמהם מורכב המזון שאנו אוכלים.

בכל מפגש התמקדנו בקבוצת חומרים (פחמימות, שומנים, חלבונים), בחומר גלם בודד (מלח, סוכר, שוקולד, גלידה) או בסוג מזון מסויים (מזון מולקולרי, שאריות מזון  וביקשנו להבין את הרקע ההיסטורי, החברתי והתרבותי שלו כמו גם את ההרכב הכימי שלו, תכונותיו והאופן בו הוא מתנהג בסביבת חומרים אחרים. ערכנו וצפינו בניסויים להמחשת התכונות של חומר הגלם ובהיבט המעשי גם הכנו מדי שבוע מאכלים על בסיס חומר הגלם הרלוונטי בשיעור. 

בשעורים הראשונים התמקדנו בחומרים הנמצאים בבסיס חווית הטעם שלנו – מלח וסוכר, הבנו את המשותף להם מבחינה כימית, כיצד מפיקים אותם ובעיקר עמדנו על מנגנון ההתמכרות אליהם. בהמשך התמקדנו בקבוצת החלבונים, תהליך הפקתם בתולדות האנושות ובחנו מה מתרחש מבחינה כימית בקבוצת חומרים זו בעת הכנת חביתה או גבינה. הכרנו גם את קבוצת השומנים, ההבדלים בינהם, מי נחשב שומן "טוב" או "רע" ומה תפקידם באוכל.

עסקנו רבות בחיטה כחומר גלם מרכזי בתזונת העולם וביתרת משפחת הדגנים, תפוצתם הגאוגרפית וההבדלים בינהם. למדנו על משפחת הפירות והירקות, ההבדלים בינהם, תפקידם בצמח, חשיבותם לגוף והמנגנוני ההגנה שלהם. לא יכולנו שלא להקדיש שיעורים שלמים ל"אבות המזון" של הילדים – שוקולד וגלידה והתמקדנו במבנה הכימי הייחודי שלהם, תהליך הפקתם ומקורותיהם ההיסטורים.

 במפגש הסיכום עם ההורים הכנו ארוחה בת שלוש מנות המבוססות כל אחת על אחד או יותר מחומרי הגלם עליהם למדנו במהלך הקורס. היה טעים!                                                  

בקורס התאמנו בחשיבה יצירתית בהנחייתו של גנאדי בירגר, התאמנו בפתרון חידות לוגיות אשר עוזרות לילדים (מעבר ל"התעמלות מחשבתית")  לבנות דפוסי חשיבה חדשים וללמוד איך ניגשים לפתרון בעיות לוגיות. למדנו, שיחקנו במשחקי חשיבה אסטרטגיים כגון ריברסי, גו, גומוקו, דמקה בינלאומית ועוד. שילבנו את חוויית המשחק עם לימוד עקרונות הבסיס של המשחקים – ונהנינו יחד. 

בקורס הפיזיקה בהנחיית ד"ר אריה מלמד-כץ עשינו הרבה דברים שאסור לעשות בבית! חקרנו מגוון גדול של תופעות, עסקנו במעברים בין מצבי צבירה, כמו רתיחה של חנקן נוזלי והמראה של קרח יבש, חקרנו את חוקי החשמל והמגנטיות, ייצרנו את מצב הצבירה פלזמה, למדנו על תהליכי בעירה של חומרים רבים והכרנו מושגים מתחום הפיזיקה המודרנית כמו חורים שחורים וחורי תולעת. ולא שכחנו להנות ולשמור על מורל גבוה לאורך כל הדרך: הכנו כפיות קרמל ולמדנו שקרמל הוא סוג של חומר שנקרא פולימר והמולקולות שלו נראות כמו שרשראות של חד-סוכרים, הצלחנו לראות קרניי לייזר תוך השפרצת מים וגם הכנו גלידה מדעית בדקה אחת בעזרת חנקן נוזלי ועוד ועוד.

מהם מצולעים מושלמים? אלו גופים גיאומטריים מכונים אפלטונים? במהלך הקורס, בהנחייתה של מיטל קוממי, העמקנו וגם מימנו עם הידיים את הידע וההבנה שלנו הגיאומטרית שלנו. קיפלנו ניירות והרכבנו אובייקטים מודולארים תלת ממדיים – וזה ממש ממש לא פשוט. בבסיס הקורס עומדים ערכים של יכולת העמקה, מתודות עבודה בשלבים, התמדה והתמודדות עם אתגרים מוטוריים וקשיים בדרך, בנייה של דימוי עצמי ותחושת מסוגלות מתוך העבודה עצמה. התוצרים היפים הם כמובן עדות נפלאה לכל אלה! 

במהלך הקורס בהנחיית יריב רובין הכרנו את ההיסטוריה של הרדיו (יש מכשיר כזה), מהקמת הרדיו הראשון ועד השידור בטכנולוגיות של ימינו. ובכלל למדנו על המדיה בישראל לרבדיה השונים, סוגי קריינות, בניית ליינאפ בשידור תוכן וכמובן, סגנונות שונים של שידור. התנסינו בהפקת פודקסטים בעצמנו תוך שאנחנו מקבלים יותר ויותר בטחון בהבעה עצמית, משפרים את יכולת הניסוח שלנו ולוקחים אחריות על תפקידים בהפקה. בסיומו של הקורס, התלמידים יגישו שידור פודקאסט מוקלט באולפן, תוך שהם אמונים על בחירת הנושאים, ניסוח הטקסטים, ראיונות, הקלטה – בקיצור על הכל! .

הפודקסט הראשון של הקורס בתל מונד – הסכיתו ושמעו!

במסגרת הקורס יצאנו  למסע קולינארי ותרבותי סובב עולם בהנחייתה של יפעת אלמגור. בכל מפגש ערכנו ביקור במדינה אחרת והכרנו מאכלים טיפוסיים/חומר גלם אופייני וכן את ההקשרים הרחבים של האוכל לגאוגרפיה, לאקלים, ובעיקר למבנה התרבותי-חברתי של אותה ארץ (מי אוכל מה וכיצד? איך ומדוע מאכל במדינה אחת נאכל באופן שונה במדינה אחרת?). בכל ביקור הכנו את האוכל טיפוסי של המדינה או כזה המבוסס על חומרי הגלם המרכזיים של אותה ארץ. הכרנו ארוחות בוקר מרחבי העולם ועמדנו על ההבדלים בין המרכיבים, צורת ההגשה וסגנון האכילה ובהקשר זה דנו בהבטים הגאוגרפים, חברתיים תרבותיים כמקור לשונות.

"טסנו" למרכז אמריקה והיכרנו חומרי גלם מרכזיים בתזונה המקומית והעולמית  שעומדים בבסיס האמונה, המנהגים והפולחנים של המדינות ביבשת. המשכנו ליבשת אסיה במסע בעקבות המדינות המרכזיות הקושרות את חומרי הגלם שלהן והאופן בו הם אוכלים עם הסטוריה מפוארת ואופן חשיבה מקורי. דילגנו לארה"ב וערכנו הכרות עם מדינה שבה האוכל הוא חלק מתרבות צריכה מאסיבית. דגמנו גם את יבשת אירופה וביקרנו במדינות מרכזיות שמהן צמחו מושגי יסוד בסיסיים בקולינריה העולמית. מצאנו קשרים בין מאכלים במזרח והמערב ועמדנו על השונות והדמיון ביניהם.

ואז התקרבנו לכאן, ביקנו במדינות אגן הים התיכון וערכנו היכרות עם המגוון הרחב של המזונות הטיפוסיים להן, כמו גם על ההשפעות ההדדיות במדינות הללו והקשר שלהן למגוון הקולינארי הקיים אצלנו בישראל. השיעורים האחרונים הוקדשו לאוכל בישראל.- הכרנו מה אכלו אבותינו, אבותינו, למדנו מושגים מרכזיים הנוגעים לתקופה הקמת המדינה ועקבו אחר ההתפתחות בתחום הקולינרי מתרבות צנע לתרבות שפע.

במפגש הסיום ניסינו להבין האם יש דבר כזה "אוכל ישראלי"? ממה הוא מושפע בהיבט גאוגרפי, הסטורי, חברתי ותרבותי. התמקדנו במאכלים ש"אומצו" ממקורות אחרים וביררנו את הסיבות לאימוץ ואת מקורם, הכרנו "מטבח ישראלי מודרני" ומאיפה הוא שואב את ההשפעות שלו.

במפגש המסכם הכינו הילדים וההורים ארוחה ישראלית טיפוסית: חומוס, פלאפל, פיתות וסלט ירקות. היה טעים!

 

 

 בהנחייתו של יונתן בן גל הכרנו ותרגלנו טכניקות שונות לחיזוק היצירתיות וכיצד ניתן ליישם אותה בחיי היום יום שלנו. המוטו הוא "מעט דיבורים, הרבה תרגולים". אז שאלנו שאלות, שיחקנו וביצענו שלל משימות ואתגרים אישיים וקבוצתיים. במקביל, ניסינו להכיר קצת יותר לעומק את תקופה המיוחדת הזאת שבה אנו חיים, המאה ה-21, וכיצד היצירתיות האנושית ביחד עם פריצות דרך טכנולוגיות יוצרות ומשנות את העולם סביבנו.
היה קורס שלגמרי שובר שגרה, משחרר ומעצים וגורם לילדים לחקור ולחוות את העולם בצורה חדשה עמוקה ומסקרנת יותר. ובסיומו מצייד כל משתתף ב
ארגז כלים בסיסי ומפתחות מעשיים להרחבת ויישום החשיבה היצירתית האישית בחיי היום יום של כל אחד ואחת.