תכנית מחוננים - כיתה ד'
תכנית הלימודים למחוננים במרכז חופי"ם היא תכנית בפיקוח האגף למחוננים ומצטיינים של משרד החינוך והינה רב תחומית, כוללת, ספיראלית ומגוונת בתחומי הדעת. תכנית הלימוד והקורסים בחופי"ם הם ייחודיים ונבנים בהלימה לצרכים ההתפתחותיים, האינטלקטואלים והרגשיים של התלמידים המחוננים והמצטיינים, מתוך רצון לאפשר סקרנות פתוחה, מבט חוקר ועניין בלמידה כדרך חיים. המטרה היא לעורר עניין אצל הלומד, לפתח ערוצי חשיבה שונים במקביל, לשאול שאלות, לחפש תשובות, להעמיק, לחקור, לתת ביטוי ליצירתיות וכמובן – להנות ולצמוח יחד. במהלך הקיץ פיתחנו תכניות ייחודיות המותאמות גם לימי קורונה, התחדשנו בקורסים ובמנחים חדשים – ואנחנו מוכנים לצאת לדרך!
- התכנית מיועדת לתלמידי כיתות ג'-ט' המאותרים כמחוננים.
- יום הלימודים של שכבת ד' הוא: יום רביעי.
- כיתות הלימוד ממשיכות במתכונתם הרגילה. שינויים בשיבוצים ייעשו לפי שיקולים מקצועיים.
- הלימודים יתקיימו בשעות: 07:45-13:00.
- במרכז חופי"ם הנמצא בקרית החינוך ע"ש בן גוריון (רופין) בעמק חפר – הגעה ואיסוף בהסעות.
בברכת שנת לימודים מעניינת, משמעותית ומהנה!
מערכת שעות - שכבה ד' - סמסטר א'
תקציר הקורסים - כיתה ד'
"צלילים בצלליות" - בהנחיית ענבל קסום
הקורס מפגיש את המשתתפים עם עולם המוסיקה והתיאטרון מזוויות מגוונות. ניצור ונתבונן גם אל עולמנו הפנימי בעזרת נגינה פעילה וחיפוש אחר צלילים בעולמנו האישי. נעשה זאת באמצעות הקשבה, התנסות באלתור מוסיקלי, נכיר כלי הלחנה במרחב הדיגיטלי, נבין עקרונות ומונחים מעולם המוסיקה והפיזיקה (אקוסטיקה), נפתח שמיעה ומיומנויות קצביות, קריאת תווים, הסמלה ותווי גרפי, דו שיח מוסיקלי (תקשורת באמצעות נגינה) ועוד ועוד. נלמד לנגן על כלי נגינה מגוונים ומיוחדים מרחבי העולם. נתוודע לחוקים פיזיקליים תוך כדי משחק והתנסות. ניצור בעבודה קבוצתית, זוגית ויחידנית תוך כדי התנסות בתפקידים נרחבים מעולם הבמה: קהל, שחקן, מוסיקאי, במאי, תפאורן, מספר סיפור וכו'. נביים סרטונים ונמחיז הצגות תוך שימת דגש על נתינת ביקורת בונה, הפרייה ועזרה הדדית.
הקורס בנוי מיחידות הוראה נפרדות ועוסק במוסיקה בראייה הוליסטית. כך כל תלמיד יכול למצוא את נקודת החיבור האישית שלו לתחום.
"הזהב הירוק" - בהנחיית אמירה אלון
האצות הן אחד מהיצורים החיים העתיקים ביותר (הופיעו בערך לפני כ-3 מיליארד שנים), והן נשמרו בצורתן הראשונית ללא שינוי מהותי. הן יכולות להיות חד תאיות או להגיע לגדלים עצומים.
מה מיוחד בהן כל כך שניתן לאכול אותם, לעשות מהן צבעים, מוצרי קוסמטיקה , להפיק אנרגיה ירוקה, לייצר ביו פלסטיק ועוד דברים רבים נוספים. ומדוע חוקרים משקיעים מאמצים רבים כדי להכירם יותר לעומק? ומדוע חברות משקיעות מיליונים כדי לגדל אותן?
בקורס נכיר את עולמם של האצות מכל העולם ואת כל הדברים המופלאים שניתן ללמוד מחיי האצות!
שאלה למחשבה… האם האצות חיות רק במים?
"תרבות יפן" - בהנחיית אדר זקס
הקורס פותח ועוצב באופן מיוחד לתלמידים מצטיינים ומחוננים ונלמד במקומות שונים בארץ מזה זמן רב. הוא כולל טעימות שונות מהפנים השונים והיפים של יפן. במהלך הקורס התלמידים מתעמקים בספרות יפנית, שירת האיקו, אומנות יפנית עכשווית, קליגרפיה, אמנויות זן שונות, היכרות עם אתרים מפורסמים ביפן, לימוד על טקסים ופולחנים עתיקים ומודרניים כולל התנסות באומנות לחימה – סומו, לימוד על המקור העתיק ממנו נובע הספורט הזה. דגש על שפה יפנית ומנהגים יום יומיים במהלך כל הקורס, מערכת יחסי הכבוד הנהוגה ביפן, ההתחשבות בזולת הקידות והברכות השונות המקובלות ביפן יוצרים אווירה מיוחדת בכיתת הלימוד. בצד לימוד על ההיסטוריה העתיקה של יפן – סמוראים וכו' נשחק משחקים יפנים, נכיר שירים ובעיקר נהנה.
"מנהרת הזמן" - בהנחיית ליאור בידרמן
הצטרפו אליי למסע מרתק בזמן ובמרחב לקורס "תרבויות עתיקות". יחד נגלה את הסודות, האגדות וההישגים המדהימים של תרבויות מהעבר: מהפירמידות של מצרים ועד למבנים ההנדסיים מעוררי הכבוד של רומא. ניחשף למקדשים של בני המאיה והקשר שלהם לאסטרונומיה, למיתולוגיות של יוון העתיקה, לידע השמימי של מסופוטמיה ולאומנות הייחודית של האבוריג'נים. בואו לפתור את חידות העבר של האנושות, להתחבר לרובד העשיר של תרבויות עתיקות ולקבל תובנות מעמיקות על המורשת האנושית המשותפת שלנו.
"המצאת משחקים" - בהנחיית גילור גל
כוחו של משחק לרתק אותנו תלוי ביכולתו לנתק אותנו מהעולם שמחוצה לו – האמנם? האם אתם מסכימים עם הקביעה הזו? במפגשים שלנו נשמע את דעתכם בעניין. נלמד מהו משחק, נבחן את מרכיביו ונלמד יחד איך ממציאים משחק טוב: בכל משחק יש מטרה מוגדרת, יש חוקים ברורים ומדדים להתקדמות במשחק. בכל מפגש נשחק, נתנסה ובאמצעות הגישה המשחקית נפתח את החשיבה היצירתית שלנו – ונמציא משחקים בהתאם לנושא שנלמד בשיעור. במשחקים, הרי אין גבול לדימיון: אנחנו יכולים להיות גיבורי על, אנחנו יכולים לחזק את החוזקות שלנו ואנחנו יכולים גם להתמודד עם הקשיים שלנו, להיכשל ולנסות שוב ושוב עד שנצליח. וככה בדיוק אנחנו רוצים להיות גם במציאות, לא?