
תכנית מחוננים - כיתה ז'
שנת לימודים חדשה עומדת בפתח ואנחנו שמחים ומתרגשים לפתוח אותה איתכם!
תכנית הלימודים למחוננים במרכז חופי"ם היא תכנית בפיקוח האגף למחוננים ומצטיינים של משרד החינוך והינה רב תחומית, כוללת, ספיראלית ומגוונת בתחומי הדעת. תכנית הלימוד והקורסים שלנו הם ייחודיים ונבנים בהלימה לצרכים ההתפתחותיים, האינטלקטואלים והרגשיים של התלמידים המחוננים והמצטיינים, מתוך רצון לאפשר סקרנות פתוחה, מבט חוקר ועניין בלמידה כדרך חיים. המטרה היא לעורר עניין אצל הלומד, לפתח ערוצי חשיבה שונים במקביל, לשאול שאלות, לחפש תשובות, להעמיק, לחקור, לתת ביטוי ליצירתיות וכמובן – להנות ולצמוח יחד. במהלך הקיץ פיתחנו תכניות ייחודיות המותאמות גם לימי קורונה, התחדשנו בקורסים ובמנחים חדשים – ואנחנו מוכנים לצאת לדרך!
- התכנית מיועדת לתלמידים המאותרים כמחוננים.
- יום הלימודים של שכבת ז' הוא: יום חמישי.
- תלמידי כיתה ז' יוזמנו לקחת חלק בתוכניות ארציות ובפרויקטים שנתיים ייחודיים.
- הלימודים יתקיימו בשעות: 07:45-13:00.
- במרכז חופי"ם הנמצא בקרית החינוך ע"ש בן גוריון (רופין) בעמק חפר – הגעה ואיסוף בהסעות.
בברכת שנת לימודים מעניינת, משמעותית ומהנה!
מערכת שעות - שכבה ז' - סמסטר ב'

אז איך נרשמים?
בחרו את הקורסים למחצית א':
- קראו את התקצירים.
- בחרו את הקורסים שתרצו ללמוד בטופס
תקציר הקורסים - כיתה ז'

מעגלי השפעה - רצועה מיוחדת לכל שכבת ז'
זהו קורס ייחודי שכל תלמידי.ות השכבה יחוו אותו במהלך השנה ובמוקד שלו עומדים מעגלי השפעה ואקטיביזם בחיי היום יום שלנו, כסוגיות הקשורות קשר הדוק לקידום חיים ברי קיימא במאה ה-21.
נבחן את המושגים הללו מהיבטים שונים ומעניינים, ננסה לנסח ולהבין אותם (ונגלה שיש הגדרות רבות), נגלה את המשמעות וההשלכות שיש ל"חיים ברי קיימא" עבורנו כפרטים, על הקהילה והחברה בה אנו חיים ועל העולם בכלל. נעסוק יחד באופן רוחבי במעגלי ההשפעה השונים שאנו מזהים בחיינו, נבדוק בעצמנו איך אנחנו יכולים להשתלב ולקדם חיים "ברי קיימא" בתחומים והיבטים שאולי לא חשבנו עליהם קודם.
הקורס מתקיים בשיתוף פעולה עם עמותות, ארגונים אליהם אנו חוברים ומקיימים למידה ייחודית משותפת.
"קהילה אקטיבית" - בהנחיית דורית לופו-קוזק
״המדינה שלי היא אמנות, וכל שאר האמנים הם חלק מהמשפחה שלי." כריסטאן בולטנסקי
העולם שאנו חיים בו מוצף קשיים, משברים, עוולות הדורשים שינוי. כיצד חיבור לקהילה יכול להביא
תקווה לעתיד טוב יותר.
מהי קהילה? כיצד מייצרים שיח פורה? כיצד ניתן לשנות מציאות?
כשמדברים על מעגלי השפעה בחיינו, הרי שאחד המעגלים החזקים, המשפיעים עליי, שאני יכול להשפיע בו – הוא הקהילה שלי.
נדבר על קהילת המחוננים (האם זו קהילה ואם כן, מה מייחד אותה).
למה חשוב לנו להשתייך לקהילה מסוימת, מה הזהות שלנו, כיצד אנחנו בוחרים לפעול למען התקווה וכיצד מייצרים עתיד טוב.
נעבוד בצוותים, נחקור את הדרוש שינוי, נבדוק מהן הבעיות שאנו רוצים להירתם בעבורן, נחפש פתרונות על מנת ליצור שינוי.
נציע אפשרויות שינוי מגוונות, כיצד אנחנו יכולים ליצור את המקום הטוב.
ניתן ביטוי יצירתי לפתרונות למען עולם טוב יותר.
"על סדר חברתי במתחם הסבירות" - בהנחיית עו"ד מורן הראל
מה הקשר בין נוער בסיכון לחברה ברת קיימא? נבחן את עולם הנוער בעיניים משפטיות, חברתיות, פסיכולוגיות וקרימינולוגיות. ננסה לבדוק כיצד החברה הישראלית רואה את תפקידה בהצמחת בני נוער (אזרחיה הבוגרים העתידיים), מהו הסדר החברתי הרצוי וכיצד היא מתמודדת עם קשיים בתהליך תוך שנתמקד בטיפול בבני נוער בסיכון. נתבונן על כל אלה בעיניים ביקורתיות וננסח את הקשר בין הסוגיה הזאת לבין חברה "ברת קיימא" לתפיסתנו. נעמיק ונעסוק בחוקים בתחום, בזכויות בני הנוער, בנתוני פשיעת בני הנוער, בפן הרגשי-תרבותי בעבריינות נוער, ועוד. נבחן את הכלים שמפעילה המדינה והחברה לצורך סיוע לבני נוער במצבי סיכון, נשאל שאלות על טיב המענים, סוגיות מוסריות שעולות סביב הנושא ועוד ועוד. ננסח את הקשר בין הדברים, כלומר איך הטיפול המיטבי בבני נוער בסיכון מסייע ליצור חברה בריאה, מיטיבה ומצמיחה לכלל חבריה באופן שוויני ולאורך זמן.
"מרחב הבית" - בהנחיית לילך צפרוני
נשמתנו היא בית. וכאשר אנו נזכרים בבתים, בחדרים, אנו לומדים לשכון בתוך עצמנו.
ניתן לראות זאת כבר עכשיו, דימויי הבית צועדים בשני הכיוונים: הם נמצאים בתוכנו בה–במידה שאנו נמצאים בתוכם." (גסטון בשלאר, הפואטיקה של החלל).
בקורס זה נתייחס אל המושג בית בהקשריו הרגשיים, האישיים והעכשויים.
בעזרת אמנים והוגים עכשויים, נבחן את הרעיון של בית. נשאל שאלות על שייכות, גבולות, זהות, סולידריות ומוגנות.
בסיומו של הקורס התלמידים יתכננו וייצרו את הבית שלהם אם רעיונית ואם בפועל במגוון טכניקות וחומרים.

"חטיבת מדעי הים ואקטיביזם" - בהנחיית נועה תבור דגן וירון ביסמוט
לראשונה בחופי"ם :
חטיבת "מדעי הים ואקטיביזם"
לידיעתכן.ם: חטיבת לימוד זו כוללת 2 שיעורים (השעה השנייה והשלישית במערכת) שיתקיימו בחוף מכמורת.
- תלמידי חטיבת לימוד זו יוסעו לחוף מכמורת ויחזרו לחופי"ם.
- חטיבת הלימוד תתקיים במשך סמסטר אחד. בסמסטר ב' יוכלו התלמידים לבחור שוב בחטיבה זו.
- שיבוץ לחטיבת לימוד זו יעשה עפ"י שיקולי הנהלת חופי"ם.
- התכנית בשיתוף המרכז הימי מכמורת.
"מדעי הים" בהנחיית ירון ביסמוט
בתכנית ייחודית זו, נצא למסע ימי בו נתעמק בים, נצלול, נחקור, נבין וננסה לשמור עליו.
בין הנושאים: צלילה וצלילה חופשית, מדוזות צורבות/לא צורבות, פלנקטון, סרטנים, שוניות אלמוגים, דיונון באורך של אוטובוס, אינטליגנציה בתמנונים, ננסה לענות על שאלות מדעיות כמו: כיצד יונקים ימיים מצליחים להישאר כ"כ הרבה זמן מתחת לים? קיפודי ים – מה עושים אם נדקרים מהקוצים שלהם?
וגם: צונאמי, גאות ושפל, היווצרות אוקיאנוסים, בתי גידול בים, התאמות של בעלי חיים ימיים לתנאים השונים, החיים בעומק הים, אוקיאנוסים בראי אקולוגי, האדם והים – מזהמים בים, מה אנחנו יכולים לעשות כדי לשמור על ים כחול? רבייה בים – איך זכר של בע"ח ימי מוצא בת זוג באוקיאנוס הגדול? ועוד…
במהלך התכנית נטייל בחוף, נשנרקל, ונחקור במעבדות
"אקטיביזם בחופים" בהנחיית נועה תבור דגן
האוקיינוסים מהווים 70% משטח כדור הארץ ואצלנו בישראל כל הגבול המערבי של המדינה הוא ים. הים התיכון הוא חלק חשוב בסביבה האקולוגית והאקלימית של המדינה וגם חלק מתרבות הפנאי הישראלית. בהמשך ישיר ללימוד, חקר והעמקה בקורס מדעי הים וביולוגיה ימית, נכיר ונעסוק בבעיות סביבתיות הרלוונטיות לחופים ולים התיכון, תוך דגש על החופים שבסביבתנו ממש (השרון ועמק חפר). יש כל כך הרבה דברים לעסוק בהם: זיהום ופסולת (פלסטיק, ביוב וכו'), התמוטטות צוקי הכורכר, שינויים בים המשפיעים על מצב הדגה, חופי הים כמשאב ציבורי, מאבקי בנייה ופיתוח אל מול שימור הטבע ועוד. וכמובן, כמו תמיד בקורס אקטיביזם, נתמקד בבעיה הקרובה ללבנו, ניזום ונפיק פעילות בשטח על מנת לסייע ולקדם בפתרונה. כי באנו לשנות!

"עצים גבוהים" - בהנחיית מורן הראל ודורית לופו-קוזק
העצים הגבוהים מאכלסים מגוון ציפורים, המביאים רעיונות חברתיים, המייצגים תפיסות שונות, לעיתים משלימות ולעיתים מנוגדות. הציפורים חלקן נודדות, וחלקן דיירות קבע, המייצרות שפה משמעותית בקהילה החיה על ענפי העץ. שפה שיש בה תפיסות פילוסופיות, ראייה משפטית, הבנה פסיכולוגית וחשיבה יצירתית.
עצים, הנוגעים בעננים, מביאים חלומות של תקווה, של אמנה חברתית מיטיבה, של אנושות המובילה בדרכי כבוד לסביבה ולעצמה.
בקורס שלנו, נבדוק מהי ״זימרת הציפורים״, כיצד ציפורים נודדות מייצרות שינוי בקהילת העץ. נשאל שאלות, נתייחס באמצעות הוגי דעות מעולמות הפילוסופיה, המוסר והמשפט נתייחס לספרות הדמיונית ולקולנוע, ניצור אמנות, המתייחסת לרצונות שלנו, נשאל, כיצד האני מאמין הפרטי, נוגע בחברתי. נבדוק מהן הדילמות וכיצד באמצעות הביטוי היצירתי ניתן מקום לאפשרויות של תקווה.
נעסוק בעולמות המשפט, האתיקה והמוסר-נבחן מה נכון ומה לא נכון, ראוי ולא ראוי, ניגע ביחסיות ובמוחלט – נלמד על סוגיות אתיות מעולם המשפט והאתיקה, מעולם הרפואה, המשפט הפלילי ונצטרך לקבל החלטות מורכבות מסדר גבוה, כי ככה זה בקורס עצים גבוהים,
אנחנו נוגעים בעננים.
הנאה והנעה מובטחת.

"על חלל" - בהנחיית עינב ברזני
בקורס נבקר בפלנטות הקרובות והרחוקות מאתנו באמצעות גששות שביקרו וצילמו את כל כוכבי הלכת במערכת השמש שלנו. נכיר את וואייג'ר1, החללית שנמלטה ממערכת השמש, והתרחקה כ 24 מיליארד ק"מ מכדור הארץ. רחוק? הכל יחסי… יחידת מרחק של "יום אור" אחד שווה כ 26 מיליארד ק"מ. קוטר גלקסיית שביל החלב כ- 100,000 שנות אור, עוביה כ-1,000 שנות אור, והיא מכילה כ-200 מיליארד כוכבים, להם כוכבי לכת וגם ירחים. השמש שלנו נעה במהירות עצומה (230 ק"מ לשניה) סביב מרכז גלקסיית שביל החלב. ולוקח לה 226 מיליון שנה להשלים סיבוב סביב מרכז הגלקסיה, זה נקרא שנה גלקטית. בת כמה השמש שלנו, מתי תהפוך לענק אדום?
נכיר את אפקט המבט הכולל, שחווים אסטרונאוטים שביקרו בחלל. נתרחק למעמקי החלל, נלמד מהם ננסים אדומים, ערפיליות פלנטריות, חורים שחורים, חורי תולעת, סופרנובה, אופק האירועים ונלמד מהו קוואזר, והאם הוא עשוי להאיר יותר מגלקסיה שלמה? נדון האם אפשר "לנצח" את הזמן, לנוע לעתיד, לצפות לעבר העבר? נדבר גם על הנעה רקטית, כיצד טילים משוגרים לחלל.
נגדיר מהי מהירות מילוט. באיזו מהירות צריכה לנוע חללית כדי להימלט מכבידת כדור הארץ? מכבידת השמש? מכבידת חור שחור? אם נדחוס את כדור הארץ לצפיפות של חור שחור, כמה קטן הוא יהיה? מה ההגדרה של חור שחור, והאם אור יכול להימלט ממנו?
נדבר על סוגי לווינים – לוויני תקשורת, גיאוסטציונריים, ננו לווינים. מדוע בישראל משגרים לווינים לכיוון מערב וכל העולם משגר מזרחה? נדבר על משגר הלווינים שביט, ועל לווינים ישראליים רבים (עמוס, אופק, דוכיפת, דרור, BGUSAT ועוד).
נכיר את סנל וניוטון, נלמד על החזרת אור, בטלסקופי חלל. מה היתרון של טלסקופ החלל ווב, הנמצא מיליון וחצי ק"מ מאתנו, על פני טלסקופ החלל האבל?
מיהו לגראנז', ומהן נקודות לגראנז'? כיצד שיגרו חלליות לירח במשימות אפולו? מה יעלה בגורלה של תחנת החלל הבינלאומית בשנים הקרובות? ואיך המיליארדר אילון מאסק רוצה להשפיע על תיירות חלל באמצעות החברה ספייס איקס.

"אמנות על הקצה" - בהנחיית לילך צפרוני
מידי כמה זמן מופיעה סערת הוריקן בעולם האמנות. סערה כזו שמלהיטה את היצרים וגורמת לוויכוחים גדולים ומאבקים אידיאולוגים שמרעישים עולמות. מה שנהדר במהומות האלה שהן דורשות מאתנו מבט חדש ומחשבה רעננה על המציאות סביבנו.
בקורס נראה יצירות אמנות שנויות במחלוקת ונדבר בעיקר על המחלוקת. נכיר אמנים שמותחים את הגבולות וגם חוצים אותם. נדבר על פלורליזם, פמיניזם, על שאלות של של זהות, דת וחילוניות. נדבר על סמלים ועל הניפוץ שלהם ואולי גם בעצמנו ננפץ כמה מיתוסים. אולי נעורר איזו סערה בכוס צבע…מי יודע…
תבואו…יהיו בננות על הקירות!

"נוסעים בזמן" - בהנחיית ד"ר אירית זורר
הקורס עוקב אחרי תהליך התפתחות האנושות בעיניים מדעיות. בקורס נחקור יחד את השפעת התפתחות המדע והטכנולוגיה על המהפכה החקלאית והשפעתה על התפתחות התרבות והחברה. אנו נעמיק ונבין את השינויים החקלאיים שהתרחשו והקשר שלהם למהפכות טכנולוגיות ומדעיות. נלמד כיצד חוקי המדע הבסיסיים, כמו חוקי הטבע והכימיה, השפיעו על חיי היומיום של האדם מאז ועד היום ונתנסה ביישום חוקים אלה על מוצרי צריכה בסיסיים בהם אנו משתמשים עד היום.
זהו קורס של חקר מעמיק והתנסות מדעית מרתקת וטעימה כאחד.

"איך שבא לי..." - בהנחיית עודד גוגנהיים
המקום בו אני יכול/ה להיות מי שבא לי, איך שבא לי וכמה שבא לי … המקום בו אני אלמד לתת ביטוי לדמיון וליצירתיות שלי. לפתח את היכולות האומנותיות שלי ולהתנסות בעולם הקסום של הבמה. המקום בו אני אפגוש חברים וביחד ניצור חוויות לכל החיים.
בקורס נתנסה בשלל תרגילי אימפרוביזציה (אלתור), נכיר את שפת התאטרון ואת חוקי האימפרו.

"להבין את המטריקס" - בהנחיית הילה גרטי
סרט ההמשך ל"יוצאים מהמערה 1" הקורס בו נצפה בסצנות מסרטים שהכרתם (או לא הכרתם) ודרכם נדבר על "אחורי הקלעים" של החיים, של ההוויה האנושית.
האם הרובוטים באמת ישתלטו על העולם? האם באמת סירי היא סכנה קיומית לתודעה האנושית? מה היא תודעה אנושית? והגדרת האני? ואיך היא קשורה לחלום? למה אנחנו חולמים? מה זו אהבה ולמה אנשים כל כך כמהים אליה? האם יש דבר כזה אלוהים? למה האנושות צריכה תיאוריות קונספירציה? מה אנחנו עושים פה בעצם?
ונקנח בשאלה הגדולה –האם יש משמעות לכל הדבר הזה?

"מדע וטבע" - בהנחיית עינב ברזני
נתחיל מבראשית ונכיר מקרוב איך נבנה הטבע בכוכב שלנו, אור השמש מתורגם לחיים הבונים מארג עדין ושברירי בין יצרנים לצרכנים, נלמד על מארג המזון, מה קורה אם שכבה במארג חסרה, כיצד היא משפיעה על הטבע סביבנו. נלמד על טורפי העל, נצפה במשפחת המלוכה בשמורות הספארי באפריקה, נדון בהבדלים בין זאבים שועלים ותנים, נלמד כיצד זאבים מסוגלים להזיז נהרות ממסלולם. נכיר את השיאנים של עולם החי, מיהו בעל החיים האמיץ בעולם? כמה חכמה הציפור הגדולה בעולם? איך נראה הקוף הקטן בעולם? נדבר גם על דינוזאורים, על כריש הענק מגלודון, על דובוני מים, על הרעשנים ביותר ועל אלה שעוברים בקלילות את גיל 120. נאט את הקצב כדי “להדביק” את הוייב של העצלנים במרכז אמריקה, נלמד על אורח חייהם בין ענפי העצים, נכיר את המושג זמן תגובה ונלמד לחשב את זמן התגובה שלנו באמצעות ניסוי.
נטפס לפסגות הגבוהות בשבע היבשות, איך מטפסים על ההרים הגבוהים בעולם? איך מתמודדים עם ירידת הטמפרטורה והידלדלות החמצן בגובה? נצלול לחלקו התחתון של המדחום – מתחת לאפס, נלמד איך חיים בטמפרטורות קיצוניות שכאלה, איך נראות תחנות מחקר באנטרקטיקה? נצפה בחיים בלפלנד, אלסקה וגם בצפון רוסיה. איך בונים טירות קרח? כיצד ישנים באיגלו? איך סוללים כבישים מהירים על האוקיינוס הקפוא? נצטרף למסע על שוברת קרח.
נלמד כיצד מתפתחים גבישי קרח בעלי שישה קודקודים ונערוך ניסויים בחומרים מבודדים. ניכנס היישר לעין הסערה ונלמד מהן סופות הוריקן, טורנדו, טייפון, מהו שרב ומהו חמסין, כיצד נוצר צונאמי ומה בדיוק מתרחש במשולש ברמודה.
נכיר מושגים מדעיים רבים מנפלאות הטבע, מהו הבזק ירוק? איך נוצרת קשת ומדוע מתרחשת רק בכדור הארץ (ולא בשאר כוכבי הלכת) נצפה בעמודי שמש, נכיר את סנל, וניוטון ונתנסה בשבירה ונפיצה של קרני אור.

"בעקבות פרסי הנובל – הביוטק הישראלי ועתיד הרפואה" - בהנחיית ד"ר אירית זורר
בקורס נעקוב אחר התפתחות תעשיית הביוטק הישראלית המבוססת על מחקרים מובילים שחלקם זכו בפרסי נובל. נברר מהם העקרונות המדעים העומדים בבסיס הפיתוחים הטכנולוגים. נחקור את עבודת המדענים ומה הוביל אותם לפיתוח המדעי עליו הם עובדים. בכל שיעור נחשף לטכנולוגיה חדשה ופורצת דרך ונחקור אותה לעומק מבחינה רפואית ומחקרית. נבין את ההבדל בין מדע בסיסי למדע יישומי ונחשף למדע פורץ הדרך של תעשיית הביוטק הישראלי.