תכנית מחוננים - כיתה ז'

שנת לימודים חדשה עומדת בפתח ואנחנו שמחים ומתרגשים לפתוח אותה איתכם!

תכנית הלימודים למחוננים במרכז חופי"ם היא תכנית בפיקוח האגף למחוננים ומצטיינים של משרד החינוך והינה רב תחומית, כוללת, ספיראלית ומגוונת בתחומי הדעת. תכנית הלימוד והקורסים שלנו הם ייחודיים ונבנים בהלימה לצרכים ההתפתחותיים, האינטלקטואלים והרגשיים של התלמידים המחוננים והמצטיינים, מתוך רצון לאפשר סקרנות פתוחה, מבט חוקר ועניין בלמידה כדרך חיים. המטרה היא לעורר עניין אצל הלומד, לפתח ערוצי חשיבה שונים במקביל, לשאול שאלות, לחפש תשובות, להעמיק, לחקור, לתת ביטוי ליצירתיות וכמובן – להנות ולצמוח יחד. במהלך הקיץ פיתחנו תכניות ייחודיות המותאמות גם לימי קורונה, התחדשנו בקורסים ובמנחים חדשים – ואנחנו מוכנים לצאת לדרך! 

  • התכנית מיועדת לתלמידים המאותרים כמחוננים.
  • יום הלימודים של שכבת ז' הוא: יום חמישי.
  • תלמידי כיתה ז' יוזמנו לקחת חלק בתוכניות ארציות ובפרויקטים שנתיים ייחודיים.
  • הלימודים יתקיימו בשעות: 07:45-13:00.
  • במרכז חופי"ם הנמצא בקרית החינוך ע"ש בן גוריון (רופין) בעמק חפר – הגעה ואיסוף בהסעות.

בברכת שנת לימודים מעניינת, משמעותית ומהנה!

מערכת שעות - שכבה ז' - סמסטר א'

אז איך נרשמים?

בחרו את הקורסים למחצית א':

  1. קראו את התקצירים.
  2. בחרו את הקורסים שתרצו ללמוד בטופס

תקציר הקורסים - כיתה ז'

מעגלי השפעה - רצועה מיוחדת לכל שכבת ז'

זהו קורס ייחודי שכל תלמידי.ות השכבה יחוו אותו במהלך השנה ובמוקד שלו עומדים מעגלי השפעה ואקטיביזם בחיי היום יום שלנו, כסוגיות הקשורות קשר הדוק לקידום חיים ברי קיימא במאה ה-21. 

נבחן את המושגים הללו מהיבטים שונים ומעניינים, ננסה לנסח ולהבין אותם (ונגלה שיש הגדרות רבות), נגלה את המשמעות וההשלכות שיש ל"חיים ברי קיימא" עבורנו כפרטים, על הקהילה והחברה בה אנו חיים ועל העולם בכלל. נעסוק יחד באופן רוחבי במעגלי ההשפעה השונים שאנו מזהים בחיינו, נבדוק בעצמנו איך אנחנו יכולים להשתלב ולקדם חיים "ברי קיימא" בתחומים והיבטים שאולי לא חשבנו עליהם קודם. 

הקורס מתקיים בשיתוף פעולה עם עמותות, ארגונים אליהם אנו חוברים ומקיימים למידה ייחודית משותפת.

"קהילה אקטיבית" - בהנחיית דורית לופו-קוזק

״המדינה שלי היא אמנות, וכל שאר האמנים הם חלק מהמשפחה שלי." כריסטאן בולטנסקי
העולם שאנו חיים בו מוצף קשיים, משברים, עוולות הדורשים שינוי. כיצד חיבור לקהילה יכול להביא
תקווה לעתיד טוב יותר.
מהי קהילה? כיצד מייצרים שיח פורה? כיצד ניתן לשנות מציאות?
כשמדברים על מעגלי השפעה בחיינו, הרי שאחד המעגלים החזקים, המשפיעים עליי, שאני יכול להשפיע בו – הוא הקהילה שלי.
נדבר על קהילת המחוננים (האם זו קהילה ואם כן, מה מייחד אותה).
למה חשוב לנו להשתייך לקהילה מסוימת, מה הזהות שלנו, כיצד אנחנו בוחרים לפעול למען התקווה וכיצד מייצרים עתיד טוב.
נעבוד בצוותים, נחקור את הדרוש שינוי, נבדוק מהן הבעיות שאנו רוצים להירתם בעבורן, נחפש פתרונות על מנת ליצור שינוי.
נציע אפשרויות שינוי מגוונות, כיצד אנחנו יכולים ליצור את המקום הטוב.

ניתן ביטוי יצירתי לפתרונות למען עולם טוב יותר.

"על סדר חברתי במתחם הסבירות" - בהנחיית עו"ד מורן הראל

מה הקשר בין נוער בסיכון לחברה ברת קיימא? נבחן את עולם הנוער בעיניים משפטיות, חברתיות, פסיכולוגיות וקרימינולוגיות. ננסה לבדוק כיצד החברה הישראלית רואה את תפקידה בהצמחת בני נוער (אזרחיה הבוגרים העתידיים), מהו הסדר החברתי הרצוי וכיצד היא מתמודדת עם קשיים בתהליך תוך שנתמקד בטיפול בבני נוער בסיכון. נתבונן על כל אלה בעיניים ביקורתיות וננסח את הקשר בין הסוגיה הזאת לבין חברה "ברת קיימא" לתפיסתנו. נעמיק ונעסוק בחוקים בתחום, בזכויות בני הנוער, בנתוני פשיעת בני הנוער, בפן הרגשי-תרבותי בעבריינות נוער, ועוד. נבחן את הכלים שמפעילה המדינה והחברה לצורך סיוע לבני נוער במצבי סיכון, נשאל שאלות על טיב המענים, סוגיות מוסריות שעולות סביב הנושא ועוד ועוד. ננסח את הקשר בין הדברים, כלומר איך הטיפול המיטבי בבני נוער בסיכון מסייע ליצור חברה בריאה, מיטיבה ומצמיחה לכלל חבריה באופן שוויני ולאורך זמן. 

"מרחב הבית" - בהנחיית לילך צפרוני

נשמתנו היא בית. וכאשר אנו נזכרים בבתים, בחדרים, אנו לומדים לשכון בתוך עצמנו.
ניתן לראות זאת כבר עכשיו, דימויי הבית צועדים בשני הכיוונים: הם נמצאים בתוכנו בה–במידה שאנו נמצאים בתוכם." (גסטון בשלאר, הפואטיקה של החלל).
בקורס זה נתייחס אל המושג בית בהקשריו הרגשיים, האישיים והעכשויים.
בעזרת אמנים והוגים עכשויים,
נבחן את הרעיון של בית. נשאל שאלות על שייכות, גבולות, זהות, סולידריות ומוגנות. 
בסיומו של הקורס התלמידים יתכננו וייצרו את הבית שלהם אם רעיונית ואם בפועל במגוון טכניקות וחומרים.

"חטיבת מדעי הים ואקטיביזם" - בהנחיית נועה תבור דגן וירון ביסמוט

לראשונה בחופי"ם : 
חטיבת  "מדעי הים ואקטיביזם"
לידיעתכן.ם: חטיבת לימוד זו כוללת 2 שיעורים (השעה השנייה והשלישית במערכת) שיתקיימו בחוף מכמורת.

  • תלמידי חטיבת לימוד זו יוסעו לחוף מכמורת ויחזרו לחופי"ם.
  • חטיבת הלימוד תתקיים במשך סמסטר אחד. בסמסטר ב' יוכלו התלמידים לבחור שוב בחטיבה זו.
  • שיבוץ לחטיבת לימוד זו יעשה עפ"י שיקולי הנהלת חופי"ם.
  • התכנית בשיתוף המרכז הימי מכמורת.

"מדעי הים" בהנחיית ירון ביסמוט

בתכנית ייחודית זו, נצא למסע ימי בו נתעמק בים, נצלול, נחקור, נבין וננסה לשמור עליו.

בין הנושאים: צלילה וצלילה חופשית, מדוזות צורבות/לא צורבות, פלנקטון, סרטנים, שוניות אלמוגים, דיונון באורך של אוטובוס, אינטליגנציה בתמנונים, ננסה לענות על שאלות מדעיות כמו: כיצד יונקים ימיים מצליחים להישאר כ"כ הרבה זמן מתחת לים? קיפודי ים – מה עושים אם נדקרים מהקוצים שלהם?

וגם: צונאמי, גאות ושפל, היווצרות אוקיאנוסים, בתי גידול בים, התאמות של בעלי חיים ימיים לתנאים השונים, החיים בעומק הים, אוקיאנוסים בראי אקולוגי, האדם והים – מזהמים בים, מה אנחנו יכולים לעשות כדי לשמור על ים כחול? רבייה בים – איך זכר של בע"ח ימי מוצא בת זוג באוקיאנוס הגדול? ועוד…

במהלך התכנית  נטייל בחוף, נשנרקל, ונחקור במעבדות

"אקטיביזם בחופים" בהנחיית נועה תבור דגן

האוקיינוסים מהווים 70% משטח כדור הארץ ואצלנו בישראל כל הגבול המערבי של המדינה הוא ים. הים התיכון הוא חלק חשוב בסביבה האקולוגית והאקלימית של המדינה וגם חלק מתרבות הפנאי הישראלית. בהמשך ישיר ללימוד, חקר והעמקה בקורס מדעי הים וביולוגיה ימית, נכיר ונעסוק בבעיות סביבתיות הרלוונטיות לחופים ולים התיכון, תוך דגש על החופים שבסביבתנו ממש (השרון ועמק חפר). יש כל כך הרבה דברים לעסוק בהם: זיהום ופסולת (פלסטיק, ביוב וכו'), התמוטטות צוקי הכורכר, שינויים בים המשפיעים על מצב הדגה, חופי הים כמשאב ציבורי, מאבקי בנייה ופיתוח אל מול שימור הטבע ועוד.  וכמובן, כמו תמיד בקורס אקטיביזם, נתמקד בבעיה הקרובה ללבנו, ניזום ונפיק פעילות בשטח על מנת לסייע ולקדם בפתרונה. כי באנו לשנות!

 

"פוטו וויס" - בהנחיית לילך צפרוני

פוטו וויס (Photo Voice ) מתבסס על הרעיון שאנשים הם המומחים של חייהם ועל כן עליהם להיות שותפים בתהליך יצירת גוף ידע עליהם וחופשיים להעלות על סדר היום את הנושאים שחשובים להם!
הצילום הוא כלי ושפה אוניברסלית דרכה אנשים יכולים לבטא את הקול שלהם, את קולה של הקהילה או הקבוצה אליה הם משתייכים.
בתהליך פוטו וויס אנחנו ניתן מקום לביטוי אישי ונחפש את המכנה המשותף של הקבוצה. בכל שיעור נלמד עקרון צילומי וטכני ונלמד ליישם אותו ביצירות שלנו.
השיעור יתקיים עם טלפונים ניידים ואין צורך במצלמות ולא בידע קודם.
בסופו של התהליך ניצור תערוכה אותה יאצרו התלמידים ביחד.

"לקצה העולם" - בהנחיית עינב ברזני

בקורס לקצה העולם נשלב אהבה לטבע, בעלי חיים, קיימות ושמירה על כדור הארץ. נלמד על בעלי חיים רבים, תופעות טבע מרהיבות, גיאוגרפיה ומדעי כדור הארץ. כיצד דובי גריזלי צדים דגי סלמון במעלה הזרם? איך נראות מושבות הפינגווינים באנטרקטיקה? האם אפשר לעמוד על הר געש מתפרץ? מהיכן מגיע זוהר הקוטב? מה יקרה אם גייזר רותח המתפרץ לגובה עשרות מטרים ירטיב אותנו? נצפה בקרחונים צפים, בהרי געש מתפרצים, בנהרות לבה.
נדון בשאלות קיומיות: למה דוב קוטב אף פעם לא טרף פינגווין? איפה אפשר לפגוש את גורילות ההרים? כיצד נבנו הפירמידות הגדולות במצרים? מדוע הרי געש כל כך פעילים דווקא באיסלנד?
מה ההבדל בין טיגריס, נמר, יגואר וברדלס, ומהו פנתר? נצלול יחד עם כרישים ודולפינים במרוץ הסרדינים, נצפה בלוויתנים ענקיים תחת המים, נלווה את נדידת הגנו הגדולה באפריקה.
נצא למסע עד קצה העולם, בשבע היבשות, נדבר על מושגים מדעיים רבים כמו מנת מימדים, מרכז כובד, יחס גלישה, מגנטיות, טקטוניקת הלוחות, רצועת האש, חגורת ואן אלן, חוק סנל, כוח הציפה.
נבצע ניסויים מדעיים רבים כגון הדמיית גייזר מתפרץ בכיתה, התעבות עננים, מגנטיות הקטבים, מציאת מרכז כובד, לחץ אוויר, נדבר על חוקי ארכימדס וניוטון, על נימיות, מתח פנים ועוד ועוד
לכל אחד מאתנו יש תפקיד על הכדור שלנו, נצא למסע של גילויים, אל מחוזות הטבע, המדעים ונפלאות כדור הארץ. העולם הוא כמו ספר פתוח, דפדפו בו וגלו שהוא מופלא! מקו המשווה ועד לקטבים העולם שלנו זקוק שתפיצו את הידע שלכם,  וזכרו כשמטיילים קחו רק תמונות והשאירו רק עקבות!

"משפט בראי הקולנוע" - בהנחיית עו"ד מורן הראל

ייצוג המשפט בקולנוע אינו מוגבל רק לסרטים המציגים את עבודת עורכי הדין ובתי המשפט אלא למגוון של סרטים העוסקים בשאלות של שלטון, צדק ושוויון ובתיפקודם של מוסדות ומערכות חברתיים. סרטי קולנוע רבים עוסקים בשאלות חברתיות, פוליטיות ומוסריות המשותפות לעולם המשפט. בקורס זה נבחן כיצד שאלות אלה באות לידי ביטוי בסרטים ואיך הקולנוע מתמודד איתן ומנסה לענות עליהן אל מול האופן שבו המשפט מבקש להתמודד עם אותן שאלות. בקורס זה נצפה בחלקים מסרטים ישנים, חדשים, סרטי דרמה, סרטים דוקומנטרים, סדרות משפט, חוק וסדר ועוד. הקורס יכלול דיונים בסרטים ובסוגיות העולות מהם. נכיר מה קורה בתוך אולם בית המשפט, נלמד על סוגי החקירות הקיימות, על סוגי העדים, ראיות ופסיכולוגיה של קבלת החלטות. 

"אליס, אני והארנב בארץ הפלאות" - בהנחיית דורית לופו

"וכך היא ישבה לה בעיניים עצומות, מדמה שהיא בארץ הפלאות, אף כי ידעה שעליה רק לפקוח אותן שוב, והכל יחזור למציאות המשמימה".  הגבול המפריד בין מציאות לדמיון מלווה אותנו, מספק חוויות פנימיות עשירות. לעיתים, מאפשר לנו לרחף, להביט במציאות מזוויות לא מוכרות, וצפייה בעולמות חדשים. בקורס שלנו נצעד עם אליס והארנב, נבדוק כיצד ההרפתקאות פותחות עולם איגיון מרתק של שאלות עם תשובות מתעתעות. נצעד בין דמיון למציאות בחדרי היצירה הפנימיים, ובאמצעות מכשירי האייפד ניצור את הפלאות המיוחדות שלנו.

"בעקבות פרסי הנובל – הביוטק הישראלי ועתיד הרפואה" - בהנחיית ד"ר אירית זורר

בקורס נעקוב אחר התפתחות תעשיית הביוטק הישראלית המבוססת על מחקרים מובילים שחלקם זכו בפרסי נובל. נברר מהם העקרונות המדעים העומדים בבסיס הפיתוחים הטכנולוגים. נחקור את עבודת המדענים ומה הוביל אותם לפיתוח המדעי עליו הם עובדים. בכל שיעור נחשף לטכנולוגיה חדשה ופורצת דרך ונחקור אותה לעומק מבחינה רפואית ומחקרית. נבין את ההבדל בין מדע בסיסי למדע יישומי ונחשף למדע פורץ הדרך של תעשיית הביוטק הישראלי.

"יוצאים מהמערה" קולנוע ופילוסופיה - בהנחיית הילה גרטי

מדוע טרומן, מהסרט "המופע של טרומן", שומע קולות מטרידים מהרדיו וכיצד זה קשור למציאות בה אנו חיים?
מה היא "ה– מציאות? ומה היא תפיסה? האם קיים "גורל" או שכל האירועים בחיינו הם מקריים לחלוטין? למה אנחנו לא תמיד מאושרים?
נצפה בסצנות מתוך סרטים ששואלים שאלות מהותיות על הקיום שלנו, המטריקס, המופע של טרומן, המפגש, צ'רלי והשוקולדה.. ועוד.
ונבחן אותן דרך תיאוריות פילוסופיות וניסויים שונים ומשונים….
ובעיקר ננסה לפקוח את העיניים באמת ולהביט מחוץ למערה המפורסמת של סוקרטס, ראשון הפילוסופים.

"מפגשים מעולם אחר" - בהנחיית ד"ר אירית זורר

מרכז חופי״ם מוביל קורסים משותפים עם מרכזי מחוננים באירופה זו השנה הרביעית. במסגרת שיתוף הפעולה ערכנו פרויקטים משותפים עם מרכזים בערים זגרב, ספליט ואומיש בקרואטיה. בשנה הקרובה אנו צפויים לארח את הקבוצות מקרואטיה ולסכם יחד את הפרויקט שבו עסקנו בשנה שעברה שעסק בניקוי הים התיכון והחופים מפסולת מיקרופלסטיק. בהמשך אנו מתכננים ליצור שיתוף פעולה עם מרכז מחוננים נוסף ולחקור יחד נושא חדש שאותו יבחרו התלמידים. שיתופי הפעולה בין המרכזים חושפים את התלמידים בקורס להכרות עם תרבות חדשה, הכרות אישית עם תלמידים ממדינה אחרת, החלפת דעות ורעיונות ופתח לפרויקטים חדשים ומקוריים שיתבצעו בשתי המדינות במקביל. את המחקר המשותף נציג ביחד בשני המרכזים.

"אווירונאוטיקה וחלל" - בהנחיית עינב ברזני

נתחיל מגילויים על רזי התעופה, נכיר את הממציאים הנועזים. נלמד מהם הכוחות הפועלים על המטוס בשיווי משקל. מהי גרביטציה, איך נוצר כוח העילוי? מהם צירי המטוס וכיצד פועלים הגאיו, נלמד כיצד פועלות מערכות מכ"מ, מהם מל"טים חמקנים, איך נראים מסלולי לווינים סביב כדור הארץ, נכיר את מערכת השמש שלנו, ואף נחקור חורים שחורים וגלקסיות רחוקות.

מהן התכניות העתידיות להגעה למאדים, כיצד התפתחו טלסקופי החלל בשנים האחרונות, האם ניתן לצפות בפלנטות באמצעות טלסקופים בחלל. נלמד על תחנת החלל הבינלאומית, מהי מיקרוגרביטציה, כיצד מתנהגים בהיעדר כבידה, מהי מהירות מילוט. נדון בגודלו של הכדור שלנו כחלק ממערכת השמש, וגודלה של השמש בין כוכבים אחרים בגלקסיית שביל החלב.

"נבקר" בפלנטות הקרובות והרחוקות מאתנו באמצעות גשושיות שביקרו וצילמו את כל כוכבי הלכת במערכת השמש שלנו. נכיר את אפקט המבט הכולל, שחווים אסטרונאוטים שביקרו בחלל. נתרחק למעמקי החלל, נלמד מהם ננסים אדומים, ערפיליות פלנטריות, חורים שחורים, חורי תולעת, סופרנובה, אופק האירועים, מהו קוואזר, והאם הוא עשוי להאיר יותר מגלקסיה שלמה? נדון האם אפשר "לנצח" את הזמן, ולנוע לעתיד, לצפות לעבר העבר? נדבר גם על הנעה רקטית, כיצד טילים משוגרים, על מערכת הגנה אווירית ונתנסה בהנדסת ניסויים.

זהו קורס המעודד סקרנות, יצירתיות, ועידוד ממציאים צעירים באמצעות הידע האווירודינמי שנצבר החל באחים מונגולפיה ממציאי הכדור הפורח, דרך אוטו ליליינטל ממציא הדאון והאחים רייט המוכרים לכולנו.

נלמד מושגי יסוד רבים מתחום המדע, כוח העילוי, דחף, גרר, אופן תעופת מטוסים, הגאי המטוס ותפקידם. נלמד כיצד טסים מטוסים ללא טייס, איך מתנהלים אסטרונאוטים בתחנת החלל הבינלאומית המקיפה את כדור הארץ כל 90 דקות, איך ניתן לראותה? 

נלמד מה עושים אסטרונאוטים בשירותים, במקלחת, איך הם אוכלים, האם אפשר לבכות בחלל? נלמד על המושג שנת אור, ואף על צלחות מעופפות ועצמים בלתי מזוהים.

בקורס נעודד דיונים על חקר החלל, נלמד מהי שיטת ניסוי וטעיה בהנדסה, נבצע ניסויים מדעיים רבים על כל הכוחות האווירודינאמיים, נדגים את כוח הדחף, נדגים מהו כוח העילוי נלמד בניסוי כיצד הגאי המטוס משפיעים על הטסה. נבצע ניסויים בכוח הגרר והכבידה.

כוונו גבוה, המשיכו לחלום, השמים הם לא הגבול, עכשיו הזמן לפרוש כנפיים!

"עצים גבוהים" - בהנחיית מורן הראל ודורית לופו-קוזק

העצים הגבוהים מאכלסים מגוון ציפורים, המביאים רעיונות חברתיים, המייצגים תפיסות שונות, לעיתים משלימות ולעיתים מנוגדות. הציפורים חלקן נודדות, וחלקן דיירות קבע, המייצרות שפה משמעותית בקהילה החיה על ענפי העץ. שפה שיש בה תפיסות פילוסופיות, ראייה משפטית, הבנה פסיכולוגית וחשיבה יצירתית.
עצים, הנוגעים בעננים, מביאים חלומות של תקווה, של אמנה חברתית מיטיבה, של אנושות המובילה בדרכי כבוד לסביבה ולעצמה.

בקורס שלנו, נבדוק מהי ״זימרת הציפורים״, כיצד ציפורים נודדות מייצרות שינוי בקהילת העץ. נשאל שאלות, נתייחס באמצעות הוגי דעות מעולמות הפילוסופיה, המוסר והמשפט נתייחס לספרות הדמיונית ולקולנוע, ניצור אמנות, המתייחסת לרצונות שלנו, נשאל, כיצד האני מאמין הפרטי, נוגע בחברתי. נבדוק מהן הדילמות וכיצד באמצעות הביטוי היצירתי ניתן מקום לאפשרויות של תקווה.
נעסוק בעולמות המשפט, האתיקה והמוסר-נבחן מה נכון ומה לא נכון, ראוי ולא ראוי, ניגע ביחסיות ובמוחלט – נלמד על סוגיות אתיות מעולם המשפט והאתיקה, מעולם הרפואה, המשפט הפלילי ונצטרך לקבל החלטות מורכבות מסדר גבוה, כי ככה זה בקורס עצים גבוהים,
אנחנו נוגעים בעננים.

הנאה והנעה מובטחת.