שכבות ח'-ט' – אבירות ונסיכים

הקורס "אבירות ונסיכים" נועד לשלב פיתוח חשיבה ביקורתית על סוגיות מגדריות לצד חשיבה אקטיביסטית-חברתית. בהנחייתה של ד"ר נגה ליבי-כהן, אופיינה הלמידה בסמסטר א' בעיקר בלמידה דרך הנחיה פרונטלית, עבודות חקר עצמאיות והתנסויות. בסמסטר ב' הלמידה הייתה פעילה באופן משמעותי.

בכיתה ח' הסמסטר הוקדש ל"הוראות עמיתות ועמיתים". התלמידים/ות הכינו נושאים חשובים להם וקרובים לליבםן ולימדו את הכיתה. בין הנושאים שנידונו: מגדר בקולנוע, מגדר במוזיקה פופולרית, החפצה במרחב הציבורי, שימוש ברשתות החברתיות ככלי במאבק באלימות מגדרי ועוד. באופן כללי הרשתות החברתיות עמדו בלב של הרבה מהמפגשים. הושמעו מגוון דעות ונערכו דיונים סוערים ומורכבים סביב הנושאים השונים. החלק האחרון של השנה הוקדש להכנת תוצרים – התלמידים/ות יצרו פוסטרים שהציגו את הנושאים אותןם חקרו במסגרת "הוראת עמיתות/ים" או הרחיבו בנושאים שנידונו בקצרה. קבוצה אחת בחרה לבטא את הנושא של דעות קדומות וסטראוטיפים באמצעות ריקוד.

גם בכיתה ט' הסמסטר הוקדש ל"הוראת עמיתות ועמיתים" בנושאים שונים: מוזיקה פופולרית – יחס התקשורת למוזיקאיות ובחינה ביקורתית של שירים; תרבות האונס; אי שוויון מגדרי בקולנוע; נשים ומדע;  אידיאל היופי אצל גברים ונשים; מגדר במשחק "מבוכים ודרקונים" ועוד.

במקביל הוקדש הסמסטר לקידום הפרוייקט השנתי שבו החלו בתחילת השנה: 

העברת שיעור במגדר לילדימ/ות בכיתות א-ו.

הפרויקט היה כולו יוזמה של תלמידי/ות הכיתה. הרעיון עלה בתחילת השנה, במהלך חודש אוקטובר, לאחר לימוד וחקר עצמאי בנושא של אלימות מגדרית. ביסודו של הפרויקט עמדה המסקנה אליה הגיעו התלמידים/ות שתפיסות מגדריות סטראוטיפיות מונעות מימוש של מלוא הפוטנציאל ובחירה חופשית כיצד לחיות, ומייצר התנהגות פוגענית ואלימה כלפי מי שאינו/ה נאמנ/ה לנורמות המגדריות המקובלות, וכי הדבר מורגש כבר בגיל צעיר. לכן הוחלט בכיתה למקד את הפרוייקט בסביבת בית הספר וחיי היום-יום של הנוער.

לאחר שבחנו מספר דרכים להעלאת מודעות להתנהגויות בעייתיות, ולשינוי תפיסות מגדריות (בין היתר נעשה ניסיון לבנות עמוד אינסטגרם שישמש כדי להעלות ביקורת על חוויות שליליות בחיי ילדים/ות ונוער, ובפרט בבית הספר), בחרו התלמידים/ות בפרויקט של העברת שיעור לילדים/ות בגילאי היסודי. ההנחה היתה שמוטב שהמהלך החינוכי יועבר על ידי בני/בנות נוער – בגובה העיניים, מתוך עניין פנימי של נוער, ולא על ידי מורה מבוגר/ת "נציג/ת הממסד". התוכנית הייתה להעביר ביום אחד שיעור במגדר לכל הכיתות באחד מבתי הספר באיזור. לאורך השנה תלמידי/ות הקורס תכננו מערכי שיעור: חשבו על פעילויות ומשחקים ובנו מצגות. חלק מהתלמידים/ות התנסו בהוראה בבתי ספר שפנו אליהם בעצמןם. ההתנסויות הועלו לדיון בכיתה, נעשתה חשיבה משותפת על האתגרים ומה נדרש לשפר. ההתנסויות ב"הוראות עמיתות/ים" בכיתה היו בין היתר דרך נוספת להתנסות בהוראה.

לקראת סוף השנה, ביום שישי 19.5.23 נערך "יום הוראת מגדר" בבית ספר יסודי משג"ב בעמק חפר. ניתן שיעור במגדר לכל אחת מכיתות א-ה (17 כיתות בסך הכל!). תלמידי/ות הקורס שובצו כמורימות, בזוגות, בכל אחת מהכיתות לאורך ארבע שעות הלימוד של אותו יום. אנחנו מודות ומודים למנהלת בית ספר משג"ב עדי גזית ולסגנית המנהלת סמאח סטל עבאס על שיתוף הפעולה ומתן ההזדמנות ליום זה.

השיעורים לא היו נטולי אתגרים (בעיות משמעת, חוסר שיתוף פעולה וכדומה), אך בסיומו של היום נרשמה התלהבות גדולה – הן מצד הצוות החינוכי והן מצד תלמידי/ות משגב – ואף התבקשנו לחזור שוב לשיעורי מגדר נוספים. תלמידי/ות ט בקורס מגדר הותירו, בפרויקט השנתי שבחרו, חותם רב משמעות על מאות ילדים וילדות.

יום הוראת מגדר ע"י תלמידימות הקורס בביה"ס משגב